PC SIMULACE SOUČASNOSTI: ČÁST DEVÁTÁ - ELITE XTS! ČÁST 1.

ELITE XTS nespadl z nebe, vývoj ITRy (prvního simulátoru ELITE) začal již v roce 1987

Desktopový simulátor ELITE XTS dnes představuje nejpokročilejší IFR simulaci pro osobní počítač. V praxi neexistuje desktopový letový simulátor, který by v základu nabídl tak nadupanou výbavu, jako právě ELITE XTS. Navíc výbavu, která není „poloviční“, ale téměř stoprocentní. Možná si myslíte, že FSX, P3D nebo X-Plane stačí. Možná ano, ale ELITE XTS nabízí víc – tedy pokud jde o IFR létání na nejrozšířenějších jednomotorových a dvoumotorových letounech všeobecného letectví. Pokud však např. uvažujete o pilotní licenci, jste ve výcviku, anebo již létáte, anebo dokonce létáte IFR na vlastním letounu a chcete být stále připraveni, ELITE XTS by na vašem pevném disku neměl chybět. Není to simulátor, se kterým byste si hráli podobně jako  v případě FSX, P3D, X-Plane 11. Všechny tyto simulátory jsou jistě kvalitní a oblíbené (sami je používáme), nabízejí obrovské možnosti pro domácí létání na osobním počítači (zejména např. v oblasti dopravních letounů), ale v dílčích detailech procedurální pilotáže IFR a v dílčích souvislostech fyziky zejména s ohledem na pohonnou jednotku, se všechny tyto simulátory realitě (zeména u dvoumotorových letounů – jako např. King Air B200), velmi vzdalují. Jsou to detaily, které přehlédnete?

 Pokud létáte konkrétní éro v reálu, nejedná se o detail, přehlédnutelnou chybu, nýbrž o vnímání zásadního rozdílu v tom, jak který simulátor přistupuje k reálnému zpodobnění odezvy pohonné jednotky daného letounu. V tom je ELITE XTS s ostatními simulátory na neporovnatelně vyšší úrovni již od prvního vzletu.

ELITE XTS nám z nebe nespadl čirou náhodou. První verzi simulátoru výrobce na trh uvedl již v roce  1987.... Od té doby se na zdroják nikdo nevykašlal, ale je pravda, že aktuální verze ELITE XTS, která se stala vyvrcholením verze ELITE Pilot 8.7, byla v produkci celou řadu dlouhých let a jen oficiální alfatesting a betatesting trval rovněž další léta navíc. Naštěstí jsme vývoj nové verze ELITE XTS mohli sledovat přímo, protože jsme se na některých vlastnostech, fcích i nabídce simulátoru sami podíleli. Naše snaha uvést na trh nekompromisní IFR simulátor vyvrcholila poměrně masívně intenzívním testováním alfa i betaverze a sepsáním finální verze hlavního manuálu v angličtině. DNES je ELITE XTS na trhu a my tak máme možnost objevovat krásy přístrojového létání z neuvěřitelně realistické perspektivy nového desktopového simulátoru.

Pro koho je ELITE XTS určen?   

Samozřejmě pro všechny, aby výrobce prodal solidní počet kusů simulátoru. Není to tak: ELITE Simulation Solutions AG nepotřebuje reklamu, stejně tak ELITE XTS. Má své klienty, své zákazníky, svou vlastní komunitu, která více méně nepotřebuje k vlastní existenci INTERNET takovým způsobem, jako např. produkce Aerosoftu nebo PMDG. Ne. Marketingová masírka o tom, že „my jsme nejlepší“ není potřeba. Spousta nic neříkajících keců tady nemá své místo. Produkovat stále dokola to samé jen o 500,- CZK dráž každý následující rok také není to, co v případě výrobce ELITE najdete na denním pořádku. Nakonec: pokud bychom nenapsali tento článek, možná byste se o ELITE XTS v tuzemsku ani nedozvěděli. Proč taky. Koho zajímá na počítači dnes reálné létání? Kdo „leze do simulátoru“ podobně jako do letadla? Kdo má skutečně zájem na tom létat efektivně tak, aby si veškeré návyky přenesl do reálného letounu? V praxi pouze hrstka těch, kteří ve skutečnosti opravdu létají – ať už na úrovni všeobecného letectví, či dopravního – profesionálního létání. Takových uživatelů je oproti masám počítačových hráčů potřebujících příležitostně (rozuměj CASUAL) „HRÁT FSX STEAM“, pouhý zlomek. Co takhle ELITE XTS 2.0 Early Access na Steamu? Fuj, zapomeň.  A teď vážně: paradoxní na tom všem je, že právě ELITE XTS by si recenzi ve SCORE naprosto s klidem zasloužil a možná ji napíšu. Víte proč? Protože věřím, že jsou mezi námi noví lidé, kteří se zajímají o to, jak se pilotují letouny podle přístrojů. Bylo to tehdy na C-64 a Amize 500, tenkrát jsme to žrali ve 12-ti letech a jsem si jistý, že i dnes jsou mezi námi mladí zvědaví uživatelé – myslím tím noví uživatelé, kteří hledají něco, co by jim danou problematiku co možná nejlépe vysvětlilo a nechtějí to řešit na simulátorech, které všichni notoricky známe. Třeba je nyní opravdu čas zkusit něco opravdu nového.... Tak proto ta myšlenka recenze ve SCORE.

Na druhé straně je ELITE XTS pro každého, kdo to s problematikou přístrojového létání na ruku i s autopilotem myslí vážně. Víte nejzajímavější na tom je to, že Pro Panel III s DCL berany byl vyvinutý výhradně pro ELITE XTS – i když tyto hardwarové vychytávky můžete použít i na ostatních simulátorech (X-Plane, FSX, P3D), přesto platí, že hardware za desítky až stovky tisíc byl vyroben zejména pro XTS. Proč? Protože to je v případě vysoce realistického zážitku na PC, který byste si přenesli do reálné kabiny letounu, zkrátka zapotřebí. Pokud to myslíte vážně s létáním a chcete aktivně používat letecký simulátor, jsou vstupní/výstupní jednotky dnes jedním z hlavních a rozhodujících faktorů odezvy reálné fyziky, tedy v případě, že je softwarově podporována. :-)

 

Létání na PC rovná se PC Tuning

To je pravda. Dneska na počítači z vás všech opravdu létá jen hrstka. To podepíšu hned. Většinou totiž řešíte jestli půjdete do GTX 1070, nebo do GTX 1080 Ti, anebo rovnou do GTX 2080 Ti, anebo rovnou do dvou GTX 2080 Ti. Výsledek je, většinou, stejně k ničemu. Takže tuníte PC, hltáte videa z youtube, pořizujete monitorovací utility do Windows, investujete do add-onů, investujete do hardware a myslíte si, že to všechno už konečně bude stát za to a že teď už konečně sedíte v Boeingu. A zase nic..... Nic proti, i my tuníme. Jsme hráči, hrajeme videohry, obzvlášť v roli tatínků neustále potřebujeme zejména silné počítače, nové joysticky, avionické moduly, pedály a hlavně VR. Tak to je a nikdo na tom nic nebude měnit. A na závěr chci dodat: je to tak v pořádku. My si, narozdíl od ženskejch, hrát umíme.   

Otázka je, zda chceme opravdu létat IFR na osobním počítači, zda chceme smazat rozdíl mezi výbavou reálného letounu a toho simulovaného. Otázkou je, zda se chceme v pilotáži IFR zdokonalovat. Potřebujeme létat IFR, udržet si IR, přeškolit se na MEP a pokračovat na CPL nebo ATPL? To jsou všechno otázky a témata, do kterých zapadáme, pokud létáme v reálu – ať už na rekreační úrovni, či během létání pro radost, či létání v roli studenta, v  roli CPL nebo ATPL – tedy na  profesionální úrovni.  Pokud tedy chcete na osobním počítači létat a přestat „tunit“, je ELITE XTS přesně tím, do čeho lezete s podobným očekáváním, jako když lezete do kabiny reálného letounu – obzvlášť v případě „FULL VÝBAVY“.

Stáhněte si drobnou ukázku ze simulátoru ELITE XTS (hardware Pro Panel III)

IMG_0317

 

Pokračování příště.....