PC SIMULACE SOUČASNOSTI: část šestá - ELITE Dangerous

  • Elite Dangerous

Dnes už to chci trochu odlehčit a připomenout, že se náš seriál jmenuje „PC SIMULACE SOUČASNOSTI“. Možná právě proto je čas v tomto seriálu zmínit i jiné typy žánrů, chcete-li produktů, které stojí za to instalovat na pevný disk. Všechny předešlé díly byly o letecké simulaci a v následujících dílech v tom budeme pokračovat, protože stále mám v hlavě ještě několik klíčových titulů – leteckých simulátorů, o kterých se s vámi rád podělím. Některé můžeme instalovat hned, některé je záhodno spíše zatím jen sledovat. Dnešek je jiný, protože si budeme povídat o jedné počítačové hře. Hry jsem nikdy extra moc nebral nějak vážně a rozhodně se nepovažuji za hráče, opravdu. Nebyl jsem typický vysedávač u strategií, RPG, akčních her a dobrodružných her. Hry jsem většinou jen sbíral, stejně jako počítače, konzoly, handheldy, apod... Videoherní průmysl mě baví, ale nejvíce mě baví jej spíše pozorovat. Nemusím být přímým účastníkem – hráčem v pravém slova smyslu. V klidu můžu napsat, že za to můžou simulátory. Pokud šlo o simulátor, pak ano. Letadla, lodě, ponorky, auta a.... vesmírná plavidla. Star Warsem jsme asi odkojeni všichni, kterým nám už táhne na... .ehm. a ELITE na C-64 Davida Brabena a Iaina Bella, který původně vyšel v roce 1984 na BBC Micro, je pro mě něco jako „povinná četba“... Schválně byste se měli podívat na následující dokument právě o tvorbě hry ELITE. A aby toho nebylo málo, přidávám i film BBC, který jsem viděl asi 6x (Micro Men). Je to vynikající film, s vynikajícími herci, špičkovou kamerou a dokonalým scénářem i vynikajícím hudebním podkresem špičkových skladatelů. Ten film je zajímavý i tím, jak dříve vznikaly úspěšné projekty, jak se z malých věcí staly velké věci a přetrvaly dodnes. Takový byznys v pravém slova smyslu.

The Making of ELITE (Computer videogame)

Micro Men

ELITE, pro BBC Micro, je pro mě „povinná četba“ videoherního průmyslu. Pro ty z nás, kteří BBC Micro neměli k dispozici většinou proto, že jsme nežili v UK, je to určitě Atari, Spectrum nebo Commodore (vše osmibity). ELITE na C-64 vydal v roce 1985 Firebird a pro mě tohle byla neskutečně silná a voňavá káva, u které jsem s oblibou vysedával (bylo mi 13 let) zásadně v noci. V létě během nádherných deštivých provoněných nocí, které si už dnes můžeme jen zbožně přát a dále pak během nocí třeskuté zimy se sněhovou pokrývkou (to už dnes také není pravda). Mám osobní vzpomínky na ELITE na mém C-64 a jsou tak živé, jako by to bylo včera. Pamatuji si úplně vše

David Braben je současně jednou z hlavních - výrazných postav dnešního videoherního průmyslu, protože on nejenže dokáže naprosto dokonalé vést svůj vlastní podnik Frontier LTD., ale na trh přináší vždy inovativní záležitosti bez nutnosti prezentovat se veřejnosti hromadou zastřelených nepřátel ležících v tratolišti krve. Z posledních titulů můžeme zmínit právě úspěšný ELITE Dangerous, Planet Coaster a nyní právě příchozí Jurassic World Evolution. ELITE z roku 1984 je však přesně tím titulem, který Davidovi přislíbil již od dob studia na vysoké škole až do dnešních dnů naprosto brilantní budoucnost v oblasti videoherního průmyslu. Hlavním přínosem vesmírné počítačové hry ELITE se stalo využití technologie procedurálního generování herního 3D světa (chcete-li 3D enginu). David se stal guru této technologie, která bývá dnes hojně využívána u mnoha dalších kvalitních titulů současnosti. V případě ELITE v roce 1984 to však byl nebývale nadčasový počin zajišťující prakticky neomezené možnosti hratelnosti, neboť v tomto případě se můžete spolehnout na fakt, že hru prostě nelze dohrát. Dalším mezníkem původní hry ELITE byla totální absence tzv. „počtu životů“. V té době to byly vždycky většinou tři životy a pokud nás něco „sežralo“, začínali jsme od začátku. David dodnes není přívržencem her na určitý počet životů. V jeho hrách se ztratíte na dlouhé měsíce i roky a když máte „dost“, vrátíte se za několik měsíců zpět a obsah Vám stále připadá stejně atraktivní, stejně bohatý a stejně nekonečný. Stáváte se součástí hry ve zcela jiné dimenzi.

ELITE Dangerous je neuvěřitelná záležitost a to zejména v případě využití VR (Oculus Rift CV1 nebo HTC Vive). Měl jsem to štěstí, že jsem Oculus DK2 otestoval poprvé právě na Elite Dangerous.  Ačkoliv jsem do té doby byl v oblasti VR spíše skeptik, Elite Dangerous změnil můj názor zejména tím, že je pro VR programovaný. Současně se jedná o titul, který mi okamžitě po nasazení Oculus DK2, kdy jsme seděl ve své lodi, připomněl „ANOTHER WORLD“ z počítače Amiga 500+ a Atari ST. Prostě jste okamžitě teleportováni do jiného světa. 

ELITE Dangerous je kombinace emotivně dokonale zvládnutého 3D prostředí ve špičkovém souznění soudobých trendů hardwarových možností (VR). Je to umělecké dílo, které vás okamžitě vrhne do „jiného světa“ bez jakýchkoli vedlejších kompromisů. A protože se jedná o vesmír a většina z nás jej neměla možnost doposud navštívit, stává se z ELITE Dangerous prožitek ohromující nejen svým měřítkem, grafickou stavbou, neskutečně brilantním zvukem, ale též syrovostí pravé nefalšované zvláštní vůně protkané sci-fi dokonale navozenou atmosférou obklopujícího „světa“. Je to tak masívní zážitek, který chcete zkrátka opakovat stále častěji.

Měl jsem tak možnost ELITE Dangerous začít hrát výhradně ve VR od prvního dne a např. déle než rok mě bavilo čistě jen obchodování – žádný boj, žádná těžba, žádné další desítky možností využitého obsahu. Prostě jsem jen všechno, co nebylo nutné sundal z mé lodi, aby se do ní vešlo pokud možno co nejvíce tun zboží a obchodoval jsem déle než 12 měsíců bez toho, abych sestřelil jediného piráta. Stával jsem se obětí vražedných útoků AI i reálných pirátů a nic mě neodradilo od toho, že moje loď Type 7 byla vážně křehká a zranitelná, většinou pokaždé se mi podařilo uniknout. Pravda je, že velmi často jsem obchodoval s nelegálním zbožím. Nepoužíval jsem žádné zbraně, žádné štíty, žádné pasívní zdroje ochrany, prostě nic. Jen oprýskaný „náklaďák“ narvaný zbožím valící se Mléčnou dráhou z jednoho portu do druhého. Prásk! Tohle si prostě musíte vyzkoušet. Doporučuji však držet se linie nebezpečí a ELITE Dangerous hrát výhradně v režimu OPEN (tedy v multiplayer režimu a výhradně online). Déle než rok jsem obchodoval a teprve poté jsem se vrhnul na další aktivity - boj, komunitní cíle a další obsah.

Dnes je ELITE Dangerous na velmi vysoké úrovni obsahu i celkového zpracování a další obsah lze očekávat (např. přistání na povrchlu planety s atmosférou). Mnoho lidí brblá, že ELITE Dangerous je jen „hrabání peněz“ ve velmi jednoduchém opakujícím se modu činností. Záleží na tom, jak jste na tom se „sci-fi“ literaturou. Zda ji máte rádi, anebo ne. Zda jste, kromě jiných autorů, četli knihy inspirované ELITE od pana Strouda, anebo ne. Zda sníte být součástí hvězdných válek, anebo ne. Zda je pro vás vesmír filozoficky jedním z největších tajemství dnešní doby a přemýšlíte o něm, trochu mu rozumíte, anebo ne. Pokud chcete jen hrát , něco dohrát, vidět za každou cenu světlo na konci tunelu a mít k dispozici největší loď a nejvíc peněz za co možná nejkratší dobu hraní, ELITE Dangerous rozhodně není pro vás. Nikdy jsem neměl pocit nudy, protože hratelnost, dějovou linii, využívání všech prostředků obsahu, si zkrátka volíte vy sami. ELITE Dangerous není pro každého, ale je to hra naprosto unikátní, odlišující se od všeho, co jste doposud na PC měli nainstalováno. Je to navíc velmi reálné, protože i měřítko je reálné a tedy naše galaxie Mléčné dráhy spolu se Sluncem a sluneční soustavou je prostě reál. Je to hra, jejíž prostřednictvím desetiletému klukovi nejlépe objasníte vesmír, Měsíc, Slunce, jednotlivé planety i nepředstavitelné vzdálenosti. A ano: ELITE Dangerous je v mém případě nejlepší hra na světě. Jste součástí vesmíru, máte možnost jej objevovat, máte možnost o něm přemýšlet, vzdělávat se a ještě si k tomu můžete dělat úplně co chcete. Netlačí vás čas, skóre, rank, nic... Vše záleží jen na vás.

V případě ELITE Dangerous je totiž nutnou součástí hratelnosti i vaše osobní životní zkušenost. Je to „druhý život“, o kterém rozhodujete jen vy sami. Postupovat ve hře jakýmkoli směrem se vyplácí jen v případě, když o jednotlivých krocích budete předem přemýšlet. Pokud si stanovíte krátkodobý cíl, je spousta možností jak k němu dospět. Zdaleka ne všechny možnosti se vám mohou vyplatit. Ten rozměr nikdy nekončícího rizika a úspěchu současně, je prostě nenahraditelným zážitkem. ELITE Dangerous, tak jak jej znám v podobě ELITE z C-64, je něco, co nejlépe poukazuje na to, kam se průmysl počítačových her za ta léta dostal. Tím se dostáváme k dalšímu: prostě musíme pokračovat v dalším příspěvku...

Pokračování příště....