GARMIN GPSMAP 96C

 
  • 1 z 10
 
Přenosný GPS navigační přístroj pro soukromé i ULL piloty. Ideální volba pro profesionální VFR navigaci napříč celou Evropou. Možnost aktualizace databáze Jeppesen (1x aktualizace zcela zdarma součástí balení). Možnost dalších map. Možnost přepnutí do režimu AUTOMOTIVE za účelem využití GPS i ve voze. Snadné ovládání a přitom všechny profesionální funkcei pro pokročilé potřeby plánování a provedení letu. Značným pozitivem je i odolnosti proti vodě a do jisté míry lze tuto GPS považovat za vodotěsnou.
Cena 8 917,36 Kč bez DPH
10 790,01 Kč    
Kód produktu 681
Kategorie GPS systémy
  • Popis
 

GPS navigace patří dnes standardně do každé navigační přípravy a téměř kadý rekreační a sportovní pilot má s tímto zařízením dnes již značné zkušenosti. Používat GPS jako doplněk srovnávací navigace VFR je ideální řešení směřující především k maximalizaci bezpečnosti každého letu - obzvlášť v případě přeletů, kdy se počasí zdá být nevyzpytatelné. V takových případech je dobré mít GPS na palubě letounu. Není nutné ji za každou cenu používat, avšak záloha je to rozhodně nezbytná a v inkriminovaných situacích dokáže být záložní GPS skvělý pomocník. GPS dokáže přispět nejen z hlediska bezpečnosti a ekonomiky provozu, dokáže vyhledat spoustu užitečných informací během vteřiny a ve chvíli, kdy je dohlednost pro vedení srovnávací navigace skutečně „mizerná" je skoro nesmysl hledat TANGO, BRAVO na mapě, tyto vstupní body na LKPR jsou k dispozici v GPS a my je můžeme použít. Let „po čáře" se v tomto případě stává naprostou rutinou.

 

Každý začínající pilot, čerstvý PPL adept, pilot ULL, ale i sportovní a rekreační soukromý pilot nechce zbytečně investovat do drahých zařízení a to především z toho důvodu, že pro nás rekreační piloty je létání už beztak dost drahé. Vyplatí se investovat do alternativních řešení, které dokážou nabídnout stejný potenciál a stejné technologické zázemí, avšak s jistými kompromisy. U pronajímaných letadel v aeroklubech i soukromých leteckých školách najdeme většinou dražší modely GPS výrobce GARMIN a nejrozšířenější jsou: GPS MAP 196, 296, 396,495, 496. Tyto modely můžeme také dodat a pravděpodobně se časem do naší nabídky pro vás jistě dostanou. Dnes bychom však na tento „zbytečný" luxus rádi zapomněli a to především díky unikátní volbě v podobě GPS MAP 96C. Volba GPS MAP 96C v podobě malého kompaktního, avšak stále velmi výkonného GPS přístroje je určena především těm, kteří chtějí GPS, ale nechtějí utrácet mnoho peněz.

 

Původně jsem nečekal, že bude 96C nějaký zvláštní zázrak. Přístroj se mi zdál příliš malý včetně displeje a očekávání nebyla nějak vehementní. Pravdou ovšem je, že již po prvním kratším přeletu jsem pochopil, že pro sportovní a rekreační létání, kde GPS figuruje nejen jako záloha, je malý GPS oproti většímu možná i lepší řešení. Ergonomie, málo místa v kokpitu, snadné ovládání, lepší dostupnost informací i dosah tlačítek, totiž pro mnohé z nás může hrát rozhodující roli. GPS96C nabízí pro klasicé běžné navigační létání téměř to samé, potvrzuji - TO SAMÉ!, co dražší modely 296, 396, 495. Omezení (především v rovině grafického znázornění a obnovovací frekvenci displeje) vychází pouze z toho, že 96C je velmi malý a svou velikostí i hmotností odpovídá klasickému přenosnému telefonu. Na druhé straně je to však 96C, jehož přímočará dostupnost všech informací činí z tohoto modelu zcela jednoduché zařízení především pro ty, které nebaví „mačkání tlačítek" a procházení „spousty menu, podmenu, apod.": Dostupnost informací je totiž řešena velmi jednoduše prostřednictvím špičkově navrženého GUI i postupů ovládání směrovým kurzorem a tlačítky. I když se v tomto případě jedná o malou GPS, vše je navrženo pro to, aby tento jediný kompromis nestál v cestě žádné z nabízených funkcí. Co tedy oceníte především? Maximální užitkovou hodnotu, precizní ergonomii a právě malé kompaktní rozměry včetně značné doby pohotovostního režimu. Proč volit 96C a ne verzi s černobílým displejem? 96C je barevný GPS přístroj a díky tomu jsou i všechny informace a indikace na displeji zobrazovány ve velmi přehledné formě a se ZNAČNÝM ROZPĚTÍM KONTRASTU, což je obzvlášť důležité při létání v ostrém slunečním svitu. Čitelnost údajů i zobrazení grafických informací včetně „letu po čáře", je tak vidět za každých podmínek. Díky snadnému upevnění na berany (rychloupínácí držák, který je součástí balení) máte GPS neustále na očích.

 

TEST:

 

Na palubě jsem během testovacího kratšího přeletu měl k dispozici i výkonnější model 495. Letový plán jsem zadal do obou GPS s tím, abych porovnal údaje na mapě i dostupnost zobrazovaných informací během letu a zjistil, zda se malý kompaktní GPS 96C dokáže pro klasické navigační létání vyrovnat 495. Potvrzuji že ano a téměř po 10 minutách letu jsem si na 96C tak zvykl, že byl celý let veden výhradně podle 96C bez potřeby cokoli dalšího vyhledávat na 495. Původně jsem myslel, že právě malý rozměr displeje bude problém. Opak je pravdou. Malý rozměr GPS přístroje na palubě malého letounu, je pro mě osobně mnohem ergonomičtější řešení a to především kvůli tomu, že navigační štítek, mapa, přibližovací mapy a další dokumenty, jsou součástí každého přeletu a 96C plní skvěle roli tzv. „hlídacího psa". Není ovšem pravda, že 96C není vhodný i pro detailnější využití, nebo přímou navigaci výhradně podle GPS. Naprostá většina pokročilých funkcí zámých z dražších modelů, je totiž také součástí, ač se to na první pohled vůbec nezdá. Oceníte také integrovanou vestavbu HSI, což je velmi užitečné pro kontrolu letu v případě, kdy gyrokompas nemusí být přílis spolehlivý  a u starých letounů jej přestavujete téměř po každé ostřejší zatáčce... Ve všech případech běžného využití odvádí 96C ideální práci včetně náletů vstupních bodů na řízená letiště a všechny informace hlásí a předkládá v rychlosti vteřiny. Obnovovací frekvence je sice poněkud delší, ovšem možnost odfiltrování zbytečných informací odezvu značně urychlí. Máte k dispozici aktuální databázi JEPPESEN, máte informace o překážkách, klasifikaci vzdušného prostoru, GS a rovněž máte dlouho před náletem počátečního bodu přibližení jasno o ose dráhy daného letiště - aktivní dráhy. Na druhé straně není 96C vhodný jako doplněk pro IFR létání. Ovládání FMS je shodné s tím, co znáte z dražších modelů, takže postup je téměř shodný. Přikládám standardní nabídku funkcí 96C a záměrně ponechávám originální znění:

SIMULAČNÍ MÓD a jeho výcvikové scénáře:

 

- USING DIRECT TO KEY
- GO TO USER AND RECENT

- UNDERSTANDING VECTORS

- GO TO PAGE OPTIONS MENU

- NEAREST PAGES OVERVIEW

- NAVIGATING IN AUTOMOTIVE MODE

- MAIN OVERBOARD

- CREATING AND USING WAYPOINTS

- REVIEWING AND EDITING WAYPOINTS

- SEARCHING FOR A WAYPOINT

- CREATING AND USING A ROUTE

- NAVIGATING A ROUTE

 

HLAVNÍ STRÁNKOVÁNÍ a přechody mezi stránkami:

 

- THE MAP PAGE

- THE HSI PAGE

- THE POINTER PAGE

- ACTIVE ROUTE PAGE

- POSITION DATA PAGE

- THE MAP SETUP PAGE

- OBSTACLE DATA

- THE HIGHWAY PAGE

 

HLAVNÍ MENU a přechody mezi nabídkami:

 

- FIND

- TRACKS

- E6B FLIGHT COMPUTER

- FLIGHT LOG

- TIMERS

- AIRCRAFT PROFILE

- WEIGHT & BALANCE

- SETUP

- PROXIMITY WAYPOINTS

- FLIGHT PLANNER

- ALARM CLOCK

- NAV/SONAR ALARMS PAGE

- CALCULATOR

- STOPWATCH

- SUN AND MOON

- HUND AND FISH

- MESSAGES

 

SPECIFIKACE ZAŘÍZENÍ:

 

- ROZMĚRY: (6.9 x 15.7 x 3.5 cm)

- HMOTNOST: (215 g)

- VELIKOST DISPLEJE: (3.8 x 5.6 cm)

- GRAFICKÉ ROZLIŠENÍ: (160 x 240 pixelů)

- TYP DISPLEJE, POČET BAREV: (TFT, 256 barev)

- NAPÁJENÍ: (2x AA - „tužkové" baterie)

- POHOTOVOSTNÍ REŽIM (vydrží až 40! Hodin s využitím SAFE MÓDU)

- PŘIJÍMAČ: (12-ti kanálový)

- IFR nebo VFR?: (VFR)

- PAMĚŤ: (119 MB)

- OTOČNÉ BODY: (možnost zadat a uložit až 1.000 otočných bodů)

- LETOVÉ PLÁNY: (možnost zadat a uložit až 50 letových plánů)

- DATABÁZE: JEPPESEN

- TYP DATABÁZE: PLNOHODNOTNÁ (+ ARTCC, FSS FREQ, FINAL APPROACH WPTS)

- TYP MAPY: POHYBLIVÁ

- VESTAVĚNÝ MOD: HSI (Horizontal Situation Indicator) !!!

- USB ROZHRANÍ: ano

- AUTOMATIZOVANÝ LOGBOOK: ano

- AUTOMATZIOVANÝ PLÁNOVAČ: ano

- PŘEKÁŽKY: ano

 

- možnost přepnutí i  do okamžitého AUTOMOTIVE režimu pro využití ve voze!

 

Oceníte především snadné a rychlé používání a to i bez přečtení poměrně rozsáhlého manuálu. Oceníte simulační mód, ve kterém máte možnost vše připravit v teple svého domova - včetně letových plánů, zjišťování všech údajů o jednotlivých letištích, překážkách, frekvencích, klasifikaci vzdušného prostoru, apod. Výhoda simulačního režimu rovněž spočívá v tom, že máte možnost se s GPS naučit pracovat ve všech režimech a uživatelských modech. Díky vestavěné automatizaci letových plánů, můžete práci i značně urychlit. Je ovšem možné plánovat vše ručně. Každý let je možné ukládat zvlášť, zadávat do něj dodatečné informace, i poznámky! a je také možné propojit tuto GPS prostřednictvím počítače s využitím USB/SERIAL (USB standardně součástí dodávky). Lety se automaticky ukládají (včetně letů v reálném čase), takže máte možnost využít i adtivního software na počítači, propojit GPS s celou řadou software včetně plánovačů typu FliteStar/FliteMap, FlightBook, apod. Překvapilo mě, že tzv. „SAFE MOD", tedy režim, který dokáže pohotovostní dobu GPS dostat až na 40 hodin času, nenarušuje let ani navigaci: jinými slovy: můžete jej mít zapnutý prakticky pořád a nějak zvlášť to nepociťujete z hlediska používání, dostupnosti funkcí, zobrazování údajů, obnovovací frekvence. Oceníte také funkci automatického zobrazení osy dráhy daleko před vstupem do ATZ zóny. V důsledku toho můžete předem plánovat i na méně známé letiště vstup do ATZ, okruh, přímé přiblížení, apod... ! Rychloupínací držák na berany připevníte během 10 vteřin a nabízí navíc přímé polohování sklonu GPS. Jedná se o ideální řešení pro každého, kdo má potřebu sledovat své výdaje a vyžaduje PROFI VFR GPS.

 

POZN: Omlouvám se za horší obrazovou přílohu. V letadle foceno narychlo mobilním telefonem. Lepší obrazovou přílohu bychom snad časem doplnili.