Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. System for PC

 
  • 1 z 4
 

HOTAS X-56 navazuje na svého předchůdce X-55, avšak nevyvaruje se všech chyb, které jsme měli možnost zažít právě v případě X-55 Rhino. Za tuto částku stále čekám na vyšší kvalitu dílenského zpracování, srozumitelnou a funkční mecanizaci úhlu náběhu a hlavně lepší ergonomii jak v případě kniplu, tak i plynové páky. Co dodat závěrem? Pokud jste fanouškem SAITEKU, nebudeme vás přesvědčovat. 24 měsíců záruky snad na bezplatnou výměnu produktu, či bezplatnou opravu bude stačit. Pokud však chcete kvalitější výrobek, počkejte si na nový typ HOTASU výrobce Thrustmaster (podrobnosti budou následovat).

Cena 6 520,66 Kč bez DPH
7 890 Kč    
Kód produktu 1534
Kategorie Hardware
 
  • Popis
 

Saitek vstupuje na trh s novým typem systému sdružené kontroly řízení nad letounem v podobě klasického uspořádání HOTAS (Hands On Throttle And Stick). V praxi se jedná o X-56 Rhino navazující na předchozí model X-55. I v tomto případě se jedná o vlajkovou loď výrobce Saitek a ačkoliv přináší několik klíčových vylepšení z hlediska výbavy, mechanicky se jedná stále o totéž - tedy ovladač, který dokáže nabídnout plnohodnotnou výbavu nad rámec běžného využití prakticky v každém leteckém simulátoru, avšak stále mechanicky zaostává za konkurenčními výrobky značek CH a Thrustmaster. Přesto se jedná o novinku a pokud jste uživateli ovladačů Saitek a dokážete se přenést přes léta trvající a současně též převládající tytéž kompromisy mechanického zpracování, může být Saitek X-56 důstojným nástupcem X-55. Slovo "může" používám záměrně, protože teprve čas prověří trvanlivost výrobku.

Hlavní novinkou tohoto ovladače jsou dva samostatné "mini joysticky" zajišťující kompletní dohled nad klíčovými funkcemi ovládání v případě vesmírných simulátorů (ať se jedná o ELITE Dangerous, Star Citizen, Rogue System, No Man´s Sky, atd.). Tzv. "6DOF" řešení v tomto případě zastoupí maximální kontrolu nad vesmírným plavidlem prakticky bez jakýchkoli kompromisů. Fakticky však tyto dva mini joysticky nepřináší tak brutální náskok před konkurencí, protože i v případě jiných typů ovladačů konkurenčních značek si dokážeme se zastoupením těchto potřebných fcí poradit poměrně snadno (od klasického typu ovladače A-10 Warthog, až po ideální konfiguraci F-16 Fighterstick  Pro Throttle od výrobce CH Products). Přesto je X-56 výrobce Saitek vnímán jako jediný typ ovladače v uspořádání HOTAS, který dokáže uspokojit jak atmosférické typy simulátorů ( např. X-Plane 10, P3D, FSX, DCS, Rise Of Flight), tak i vesmírné simulátory získávající stále vyšší popularitu mezi příznivci počítačových her.

Dalším pozitivním prvkem je kompletní podsvícení ovladačů zajišťující maximální přehled o aktivaci jednotlivých fcí, obzvlášť v případě, kdy využíváme již předdefinovaných maker pro příslušné simulátory. Počet fcí, které lze ovládat současně může být v praxi tak početný, že není snadné si všechny spínače a tlačítka zapamatovat po hmatu a proto je podsvícení příjemným efektem zesilující celkovou přitažlivost výrobku. I tak je tuto fci třeba brát s nadhledem, protože celý soudobý trend videoherního průmyslu směřuje do VR technologií, u kterých podsvícení ovladačů nehraje prakticky žádnou využitelnou roli. Samozřejmě, že marketing Saiteku nezapomněl i na VR technologii a poukazuje na výrazné znaky ergonometrie výrobku. V tomto ohledu se snaží výrobce poukázat na to, že všechny ovládací prvky jsou logicky uspořádány takovým způsobem, aby byly snadno zapamatovatelné a dostupné čistě jen hmatem - tedy "naslepo" právě v případě, kdy používáte HMD/VR náhlavní soupravu (typu VIVE, či OCULUS). I v tomto případě musím zmínit, že ergonometrie Saiteku oproti konkurenčním výrobkům zrovna nepatří mezi to nejlepší, co lze očekávat a to zejlména v případě kniplu, který oproti X-55 nenese žádné znaky vylepšení. Přitom právě knipl nepadne prakticky do žádné ruky..... zcela ideálně a to i v případě, že máme k dispozici možnost přestavení podpůrné podpěry zápěstí. Knipl X-56 je v ruce stejně neohrabaný, jako knipl X-55. Vadí? Mně ano, ale většina uživatelů dokáže rychle přivyknout i tomuto nepříliš pozitivnímu zjištění.

Bezdotykové potenciometry jsou tím hlavním, na co Saitek upozorňuje všechny zájemce o podobný typ produktů. Nastupující trend bezdotykových potenciometrů je značný i u konkurenčních výrobků, zdaleka však není zcela obvyklý napříč všemi výrobci podobných zařízení. Rozhodně chválíme, že i v případě X-56 jsou bezdotykové potenciometry součástí (přináší přesnost a prakticky velmi vysokou životnost), bohužel však "mechanika" a tedy mechanicky namáhané součástky ovladače v případě X-56 zaostává podobně jako tomu bylo v případě X-55. Tedy životnost výrobku z důvodu nepříliš valné kvality dílenského zpracování oproti konkurenci typu CH a THRUSTMASTER jasně zaostává. Toto je fakt, který nelze zpochybňovat. Výrobky Saitek jsou zdaleka nejčastějším artiklem reklamací a to poměrně po krátké době používání.

Možnost nastavení tuhosti pružiny na joysticku zajišťuje komrfortnější typ ovládání napříč všemi typy leteckých simulátorů (potažmo jednotlivých modulů letounů), avšak i v tomto případě se jedná o klasický "gimmick", který je již dopředu znehodnocen tím, že úhel náběhu se nechová realisticky prakticky v žádné poloze mechanické části a tuhost není tím, co by tuto nevalnou skutečnost mohlo zachránit. Zejména neustálé překonávání odporu kolem středu neumožňuje jemné korekce (např. během vyvážení, letu dle přístorjů - IFR, anebo např. během tankování za letu (zkuste DCS nebo Falcon BMS) a zjistíte, že X-56 rozhodně není tím typem ovladače, který byste v tomto případě mohli upřednostnit před konkurenčními typy výrobků, u kterých úhel náběhu funguje naprosto znamenitě. Mechanizace a tedy fce úhlu náběhu napříč všemi typy joysticků, hotasů a beranů z dílny SAITEK, již desítku let nepřináší ani trochu realistické odezvy, což je samozřejmě po tolika letech zkušeností tím nejhorším zjištěním pro každého, kdo létá v reálu. Prát se s ovladačem budete nejen v přímočarém vodorovném letu, ale i v klesavé zatážce na rychlosti, anebo právě během tankování za letu. Samotný let v těsné formaci, či akrobacie nepřipadá v úvahu - tedy ano, pokud nalétáte desítky hodin navíc a nevalný typ mechanizace ovládání překonáte vydatným tréninkem (tedy spíše snaze přizpůsobit se ovladači Saitek).

Možnost rozdělení plynové páky (TWIN THROTTLE) zajistí asymetrické ovládání pohonné jednotky jak v případě civilních simulátorů, tak v případě bojových leteckých simulátorů. Tento prvek lze hodnotit pozitivně a pokud právě ovládáte jednomotorový typ letounu (např. F-16), nic nebrání tomu, obě mechanické části spojit v jeden celek. Naproti tomu, pokud budete sedět v Su-25, Su-27, anebo např. v A-10 Warthog, oceníte možnost ovládání tahu v asymetrickém uspořádání.

Díky vestavěnému software rozhraní programování ovladače, se v tomto případě nabízí možnost zastoupit defacto 235 programovatelných fcí současně a rovněž nastavit odezvu jednotlivých křivek jak v případě přípusti, tak v případě ovládání křidélek, či úhlu náběhu. Programovací "jazyk" rozhraní Saitek je srozumitelný i pro méně zkušené uživatele, což je zásadní pro komplexní využití v náročnějších aplikacích, u kterých se předpokládá zvýšený počet fcí, které je zapotřebí během letu ovládat. Saitek X-56 Rhino navazuje na svého předchůdce, avšak zvýšená cena a několik fcí navíc nepřináší to, co bychom po letech zkušeností s ovladači SAITEK mohli považovat za nějaký výrazný inovativní posun. Pokud nevalné dílenské zpracování, ergonometrie a celková mechanizace ovládání zůstává stále stejná a ve shodě s předchozími typy ovladačů SAITEK, nejedná se o inovativní výrobek, pouze novinku na trhu. Tím X-56 ztrácí na důvěryhodnosti i mezi letitými uživateli SAITEK, kteří tyto vlastnosti nejčastěji křitizují přímo na svých Youtube kanálech již dlouhá léta. Bohužel výrobce nenaslouchá uživatelům tak bedlivě, jako např. výrobce Thrustmaster, který dokáže inovovat v závislosti na zpětné vazbě vlastních zákazníků.

- další ovladač SAITEK v uspořádání HOTAS
- vhodný pro všechny typy simulátorů
- oceníte zejména např. ve vesmírných simulátorech
- možnost naprogramovat až 231 funkcí současně
- možnost nastavení tuhosti pružiny na kniplu (4 možnosti)
- oba ovladače podsvícené
- USB ovladač (podporuje USB 2.0, USB 3.0)
- kompatibilní s Windows XP, VISTA, 7, 8, 10
- nevalné dílenské zpracování
- cena neodpovídá kvalitě
- duální plynová páka umožňující asymetrii ovládání tahu
- nepříliš kvalitní ergonometrie výrobku
- nízká životnost výrobku oproti konkurenčním značkám