Challenger 300 (X-Plane 9&10)

 
  • 1 z 45
 
Pravděpodobně nejpokročilejší simulace bizz-jetu pro X-Plane 9 & 10. X-Plane 9 oder 10. Hardwarové požadavky: Windows XP/Vista/7, Linux, Mac, min. 2,6 GHz Dual-Core procesor, min. 2 GB RAM, minimálně 512 MB VRAM (1024 MB doporučeno). Na pevném disku je zapotřebí vyčlenit prostor o velikosti 175 MB.
Cena 1 066,12 Kč bez DPH
1 290,01 Kč    
Kód produktu 1132
Kategorie Letouny
 
  • Popis
 

Challenger 300 výrobce Bombardier Aerospace dnes představuje defacto nejmodernější a zároveň nejefektivnější bizz-jet nové generace plnící ty nejnáročnější mise překvapující především operativním doletem při zachování optimálně nastavených finančních požadavků. Sofistikovanost letounu zasahuje defacto každou jeho oblast, o čemž nás nejlépe přesvědčí např. pokročilé avionické vybavení v provedení skleněného kokpitu a zaměřující se jak na bezpečnost letu, tak i snížení nároků na ovládání. Čitelný letový model a nadstandardní výbava avioniky zaručuje posádce maximální komfort i během složitějších podmínek IMC.

Možnost seznámit se s možnostmi tohoto nového letounu prostřednictvím simulátoru X-Plane, se zdá být rozumnou volbou, avšak pouze za podmínek, že bude zachován realistický koncept zasahující jak fyzikální model, tak především zcela ojedinělou výbavu kabiny v případě přesné simulace avionikých systémů. V tomto smyslu jsem tomuto modelu nedával příliš šancí, neboť jeho originalita, efektivita a kvalita totiž i v reálu spočívá především v detailech výrazně se odlišujících od konkurenčních výrobců. Po testování verze Challenger 300 však musím potvrdit zachování "puncu originality" letounu Challenger 300 a snahu vývojářů zaměřit se právě na klíčové detaily během vývoje tohoto add-onu. X-Plane (zejména verze 10) má defacto bezbřehé možnosti kódování "realismu" v případě produkce letounů, jde jen o to, do jaké míry dokážou těchto možností vývojáři využít. Challenger 300 je jedním z mála letounů pro X-Plane 10, který využívá maximálních možností simulace X-Plane a letoun samotný včetně reprodukce jeho avionického vybavení, funguje v simulátoru jako zcela osamocený "plug-in". Díky tomu bylo možné přenést všechny avionické systémy do simulátoru s maximální péčí takovým způsobem, aby se od reality odlišovaly jen zcela minimálně a nutno poznamenat, že právě tento moment Challenger 300 vystihuje nejlépe. Troufám si tvrdit, že v současné době je to právě Challenger 300, který nejlépe odhaluje ultimativní možnosti add-onů pro simulátor X-Plane. Díky implementaci vlastního (GUI) rozhraní, se nabízí možnost vlastní individuální konfigurace simulace Challenger 300 přímo v reálném čase - v simulátoru X-Plane. Optimalizaci letového modelu, zvuk, ale i interakci avionických systémů lze tak ovlivnit přímo s ohledem na vlastní zkušenosti. Pokud se však rozhodnete model provozovat na maximální úrovni realismu, nezbývá nic jiného než být důsledný zejména v použití povinných provozních úkonů (směřuje např. i do správné sekvence spouštění).

- autentická simulace letounu Challenger 300
- naprosto vynikající 3D externí model letounu
- stoprocentní implementace 3D virtuálního kokpitu
- stoprocentní možnost ovládat vše ve 3D kabině myší
- přesná implementace avionických systémů a jejich interakce
- výbava odmrazování včetně efektů
- možnost využívat reálné provozní postupy
- detailní výklad provozu včetně avioniky
- vlastní GUI rozhraní pro individuální nastavení simulátoru
- autentický letový model
- precizní zohlednění příčné stability "pitch attitude"
- precizní zohlednění ostrých zatáček na ruku
- nespočet samostatných 3D animací
- dvě různorodé složky zvuku (včetně realistické verze ozvučení)
- mnoho rozdílných livrejí
- lehce zvýšené nároky na FPS 
- bohatá elektronická dokumentace

Challenger 300 jsme sami testovali v různorodých podmínkách nastavení a můžeme potvrdit maximálně autentický podtext simulace. 3D kabina je vynikající, nicméně by to chtělo zastoupení reálného měřítka pozice PIC, neboť docílit optimální úrovně nastavení 3D kabiny vyžaduje zejména větší obrazovku - v tomto směru jsou omezeni uživatelé používající menší úhlopříčky, což na druhé straně lze vyřešit např. systémem TRACKIR 5. Letový model předznamenává vysokou míru autenticity, což bylo ostatně potvrzeno i reálnými piloty Challenger 300. V tomto smyslu však neplatí, že je letový model letounu Challenger 300 extrémně snadno čitelný. Jediným vážným nedostatkem letounu pro méně zkušené letce, je tzv. konfigurace příčného vyvážení a schopnost ovládat letoun "na ruku" v běžné konfiguraci stoupání s následným přechodem do přímočarého horizontálního - vodorovného letu. Příčná stabilita letounu Challenger 300 (neplatí všeobecně!!!) při manuálním řízení je citelně narušena tzv. "hluchým místem" kolem středu příčného vyvážení, což v začátcích vyžaduje pečlivost a schopnost překonat toto úskalí citlivým zásahem do pilotáže. Většina pilotů se však shoduje na tom, že Challenger 300 není letoun, který by se létal "na ruku" v konfiguraci stoupání, klesání či přechodu do horizontálního letu a naprostá většina (i zkušených pilotů) v tomto směru jednoduše preferuje automatizaci letu - tedy autopilota. V tomto směru je např. manuální létání na letounu Citation zcela jinou "oddechovou" činností. Tento problematický jev konfigurace příčné stability se násobí např. v letové konfiguraci ostrých zatáček, které rovněž vyžadují jistou dávku tréninku. Co nás ovšem mile překvapilo je fakt, že byly tyto typické jevy (rozmary) fyziky Challengeru 300 implementovány i do této simulace a model tak plně respektuje "omezení" pokročilého fyzikálního modelu letounu, který se v smulátoru musí létat stejně pečlivě jako v reálu.

Nejen tyto vlastnosti nás utvrzují v tom, že si vývojáři s programováním tohoto modelu dokázali pohrát nad běžný rámec letecké simulace. Všichni víme, že X-Plane je dobrý letový simulátor, avšak jeho správné zacházení si vyžaduje nejen nadměrnou pozornost uživatelů, ale i vývojářů a Challenger 300 je tak konečně první vlaštovkou zohledňující toto tvrzení beze zbytku.