Pilot´s Eye TV: SHANGHAI

 
  • 1 z 11
 
Další produkce Pilot´s Eye TV nám opět přináší unikátní podívanou na práci pilotů dopravního letounu A340. Pokud jste si oblíbili předchozí díly této produkce, Šanghaj vás jistě nezklame!
Cena 666,94 Kč bez DPH
807 Kč    
Kód produktu 1073
Kategorie Videa
 
  • Popis
 

V únoru 2012 přichází produkce Pilot´s Eye TV poprvé do kokpitu švýcarských aerolinek a představuje nám na zážitky velice bohatý let do čínské milionové metropole - Šanghaje. Tato dokumentární série má mezitím také svůj debut v televizním vysílání, první řada (Maledivy), která byla vysílána na programu Kabel 1, dosáhla sledovanosti 9 % a tím přesáhla o tři procenta průměrnou sledovanost.

Produkce však v případě Šanghaje musela zrušit dokument kvůli nouzové situaci na palubě letounu během natáčení. Na simulátoru jsou tyto situace trénovány celé tři měsíce, v reálném létání jsou naštěstí velmi vzácné. Již pár minut po startu ve švýcarském Curichu ukazuje teplotat oleje u třetího motoru náhle dvakrát větší hodnoty, nejž jsou povolené. Pro kapitána Thomase Fricka a kopilota Manuelu Durussel začíná několik minut vysoké koncentrace, aby se jim podařilo kritickou teplotu opět dostat pod kontrolu. Strohá věta Manuely, která následuje po patnácti minutách úsilí, mluví za vše: "Létám již 17 let a ještě nikdy jsem se nemusela vracet, dnes je to opravdu poprvé." Zatímco se pasažéři letounu připravují na nástup do náhradního letounu, Pilot´s Eye se s tímto letem loučí, aby mohl plánovanou trasu absolvovat znovu a úspěšněji za dalších 6 měsíců.

Tento ojedinělý pohled poukazující na vycvičenost posádky je v tomto filmu zachycen jen několika rozhodujícími momenty, v bonusové příloze je zachycen celý, včetně originálních provozních postupů. Soukromé hovory jsou na oficiálních radiových frekvencích přísně zakázány. Proto jakmile se na poslechu ozve mužským hlasem důvěrné "Manu?", pohledy kopilota Manuely jsou všeříkající. Rychle mění tón hovoru z důvěrně přátelského na kolegiální vědouc, že se v tu chvíli pár set kolegů v ostatních letounech a na zemi mocně usmívá. Ironická poznámka kapitána: "Nikdy neétej se ženami, protože ty ihned začnou flirtovat s celým éterem", ukazuje, že u tohoto letu také kromě stresu vládne i radost a pohoda z dobře odvedné práce.

Podle platné smlouvy nesmí být tento den přelet nad Ruskem, proto se musí zvolit trasa Rusku se vyhýbající, která vede na jih přes Rumunsko, Gruzii a Kazachstán až do Číny. Nadměrná spotřeba paliva, která touto 1900 km dlouhou oklikou vznikne, je ale stále ještě levnější než poplatek za přímý přelet Ruska.

Zvláštností všech švýcarských kokpitů jsou - do hlavního nadhlavového panelu zabudované - kuchyňské "minutky", které jsou cenným pomocníkem při všech úkolech a rozhodnutích, kdy není příliš času nazbyt. Kapitán Thomas Frick předvádí toto, jak ho sám nazývá, "analogové monstrum" obklopené jinak plně digitálními a esteticky vyhlížejícími digitálními spínači. Kdo má chuť na více popisů a vysvětlování z první ruky, přepne na zvukovou stopu 2, kde nalezne další komentáře kapitána. V této řadě se Pilot´s Eye primárně zaměřuje na objasnění snadného přistání A340 za kriticky snížené dohlednosti. Přistání předchází monitorování automatického přiblížení letounu a teprve ve výšce 30 nad zemí v době rozhodnutí kapitán přebírá manuální řízení a přistává. Klid, avšak přesto znatelná koncentrace pilota dává divákům možnost tento moment spoluprožívat.

Šanghaj - milionová čínská metropole hýřící spostou možnost turistického, nákupníhok, gurmánského i zábavního vyžití. Spolu s piloty máme možnost navštívit nejvyšší vyhlídku světa ve WFC, láskyplně nazývaném "Shanhai World Financial Center". Máme štěstí, protože je pro nás také prostředno v jednom z nejlepších restaurantů ve městě, v T8, kterou vede Švýcar Walter Zahner, jenž je shodou okolností přítelem kapitána. Již se těší na švýcarské salámy a jogurty, které mu kapitán ze Švýcarska dovezl.

Krátce pro propršeném startu v Šanghaji vyžaduje čínský letecký navigátor tzv. vstup na orbit,  v cestovní hladině letu A340..... Málo časté, v této situaci dost hloupé řešení k zajištění rozestupu mezi letouny, což si oproti vektorování vyžádalo o cleou tunu vyšší spotřebu kerosinu. Následuje přelet vysokých hor v hraniční oblasti mezi Čínou a Kazachstánem. TAto tzv. "escape-route", byla již dříve naprogramována do palubního počítače jako alternativní trasa. Thomas Frick opět vše vysvětluje.

Je to nádherný a zároveň smutný pohled, když se díváme na Aralské jezero a zbytky solných prstenců ležících v mokřinách, když si uvědomíme, že toto jezero bylo kdysi čtvrtým největším vnitrozemským jezerem naší planety. Pilot´s Eye TV představují momentky z jedné z největších ekologických katastrof způsobených člověkem. "Umírající voda" se nám na rozloženou z ptačí perspektivy prezentuje ve tvaru srdce...

Zbývá již jen pár minut, které oddělují Airbus A340 (HB-JMA) od jistoty letiště, když se náhle po poměrně únavném letu rozezvučí TCAS. Jeden právě vzlétající letoun se tak odchýlil od své trasy a na okamžik piloty vytrhl z příprav na přistání. Alarmový signál "Traffic-Traffic.." je vždy garantem prudkého zvýšení hladiny adrenalinu v krvi.

Formát: DVD / PAL
Délka: 105 minut
titulky: anglické