PC Simulace současnosti: část druhá - PC simulátory prožívají zlatou éru, stačí si vybrat a začít létat!

  • Nostalgické vzpomínky nejsou na místě

V minulé části jsme se pokusili vyjádřit pocity z doby, kdy jsme se simulátory začínali a museli jsme si vzpomenout na ty simulátory, které nám v hlavě zůstávají dodnes. Souhlasím s tím, že titulů, které jsou opravdu zajímavé, bylo vydáno mnohem více a rovněž mohu potvrdit, že každý z nich byl velmi originální. Ne všechny tituly jsou součástí dílu předchozího, zaměřili jsme se na hlavní, ty, které utkvěly v paměti nejvíce a jež primárně definovaly počátky zápolení s leteckými smulátory  a dnes přinášíme část zaměřující se především na dobu současnou výrazně se odlišující od toho, co jsme kdysi prožívali na osobním počítači. Tehdy bylo jedno, zda se jednalo o osmibitový počítač, šestnáctibitový počítač, nebo první pécéčka. Na každé platformě jsme měli dostatek příležitostí se simulátory zabývat na dost vysoké úrovni. Ve skutečnosti to byly vždy letecké simulátory, jež definovaly skutečný výpočetní výkon a možnosti osobního počítače bez ohledu na typ platformy. Jednalo se sice o zcela jiný typ zábavy než dnes, přesto nám všechny GOLD produkty zůstávají v hlavě dodnes. Skutečnost je ovšem taková, že právě dnes prožíváme zlatou éru simulátorů, protože simulátorů máme k dispozici defacto obrovské množství. Nebudu se zabývat těmi, které jsou určeny spíše pro „chytré“ mobilní telefony a uživatele, kteří v batozích s pláštěnkou do práce kromě chytrého telefonu nosí v ruce také „chytrou“ dobrou vodu. Uvedu ty, které považuji opravdu za klíčové v dnešní době. Některé z těchto simulátorů si nainstalujete a průběžně se k nim vracíte, protože jsou např. v tzv. „early access modu“. Další simulátory máte nainstalovány a létáte je velmi často, protože každý z nich vám nabízí vynikající letecký zážitek, avšak v poněkud odlišném zaměření a výbavě.

  • Flight Unlimited, Flight Unlimited 2, Fly!, Fly2K!, Fly!2, Sierra Pro Pilot 98, 99

Vzpomeňte na Eagle Dynamics a jejich Flanker, následně Flanker 1.5 a Flanker 2, anebo si vzpomeňte na klasiku v podobě Flight Unlimited, Fly!, anebo pokus Sierry v podobě Sierra Pro Pilot 99. Tomu všemu dokonale odolávala společnost Microsoft, která v době vydání Flight Simulator 98 přinesla nejprodávanější civilní desktopový simulátor na světě. Pokračování v podobě Microsoft Flight Simulator 2000 už nebylo tak efektivní a na scéně se v té době objevil Rob Harvey se svým titulem Fly! zaznamenávající neuvěřitelný ohlas virtuální komunity počítačových letců. Fly! Se dočkal pokračování v podobě Fly!2K a Fly!2, který byl posledním a již jeho vydání nebylo bez problémů – zejména kvůli tomu, že Rob Harvey onemocněl rakovinou. Microsoft však dokázal odpovědět na 3D akceleraci a verze Microsoft Flight Simulator 2002 a následně Microsof Flight Simulator 2004 se staly naprosto univerzálními typy simulátorů jak pro skalní příznivce, tak i začátečníky. Přesto je nutné zmínit, že Flight Unlimited, Fly! a hlavně též Sierra Pro Pilot 99, vnesly na virtuální nebe dost značný počet inovací, na které Microsoft prakticky dodnes nedokázal zaregovat. Nejčastěji to byly dynamické prostředky ŘLP, fotorelaistické 2D instrumentační panely umožňující IFR létání a také snahu nabídnout nám uvěřitelný terén – v podobě fotorealistických textur zemského terénu. Terminal Reality (Fly!) i Looking Glass Studios (Flight Unlimited) dokázaly uživatele skutečně „vtáhnout“ do kokpitu pilotovaného letounu s neuvěřitelně virtuálním podtextem reálného zážitku z pilotáže. Toto platilo též zejména za zhoršených podmínek počasí, anebo během létání v noci.

  •  Začněme už konečně se současností!

Asi nemá smysl se už dále zaobírat „vykopávkami“, ačkoliv jsou stále nainstalovány na celé řadě mých pre-historických počítačů (od osmibitů, přes šestnáctibity až po první a pozdější pécéčka). Mám je doma všechny a všechny je udržuji v provozu včetně originálních disket a cédéček, včetně originálních krabic a originálních manuálů a gameportových ovladačů výrobce CH, Suncom nebo Thrustmaster.

Dodnes dostávám celou řadu e-mailů od zákazníků a čtenářů, kteří jsou s námi už od roku 1999. Od založení našeho webu a později e-shopu již uplynulo hodně času. Většina nových zákazníků se simulátory doposud neměla zkušenosti – to je nové zjištění. Starší generace, která vyrůstala spolu se mnou na osmibitech si jede své, orientuje se převážně samostatně a poradit potřebuje jen v případě, kdy uvažuje o VR, novém joysticku nebo pedálech. Add-ony vybírá samostatně a většinou zvolí ty správné – nadupané a vysoce realistické produkty. Starší generaci nemusím radit. Nově příchozí zákazníci jsou na tom o poznání hůře. Zkrátka neví, co létat, co instalovat jako první, jako druhé, jak to ovládat a hlavně jak to všechno nastavit a vyladit tak, aby to dávalo nějaký solidní smysl – podobně jako když strčíte BR FIFA 18 do mechaniky XBOX ONE. To je problém.... V době DOS simulátorů jsme víkendy trávili nastavením „MEM a HIMEM“, se dnes řeší nastavení ovladačů, vyladění grafiky, online létání a vůbec to nejdůležitější: „jak to nastartovat, jak vzlétnout a jak letět“. Mnoho nových zákazníků např. řekne: „AeroFly FS 2 jsem jetě nehrál“... To mě vždycky dostane: mladší generace dnes prostě „hraje“ letecké simulátory. To nedávám, ale chápu. U PMDG většinou narazí na nesnesitelný problém: „naprosto nechápu, co s tím mám dělat“. U X-Plane 11 zase uživatelé většinou nedokážou rozpoznat hlavní přínos simulátoru, chtějí létat vrtulníky, ale už neakceptují vysoce kvalitní fyzikální model pilotáže rotorů.... Mají pocit, že je to nereálné. Problém je vždy v ovladačích: pokud investujete do nekvalitních leteckých ovladačů, nikdy si na PC nezalétáte a vždy budete spíše v roli „krotitele letounu, či vrtulníku“. To není zážitek, který by stál za instalaci jakéhokoli simulátoru. Nemluvě o tom, že celá řada lidí si vystačí s prsty na klávesnici a to jim dneska stačí. Hustý.

  • X-PLANE 11

A jsme konečně u toho. Pro X-Plane 10 jsme vyrobili vlastní kompletní český manuál, který může dobře posloužit i začínajícím uživatelům X-Plane 11. Přesto je třeba zmínit, že v DVD verzi již X-Plane 10 nedodáváme, protože verze 11 posunuje virtuální letecký zážitek na zcela jinou úroveň. V případě X-Plane 11 dnes platí, že se jedná o platformu, která se od doby vydání výrazně posunuje tím správným směrem a to nejen z hlediska grafiky a optimalizace, ale i letově a rovněž se k této verzi více tulí čím dál větší počet vývojářů třetích stran. Ti, kteří říkali, že pro X-Plane nikdy nebudou vydávat, dnes hojně vydávají. X-Plane 11 vám nabízí vynikající letecký zážitek na soudobých solidně vybavených počítačových sestavách. Zalétat si můžete jak všeobecné letectví včetně precizních modelů vrtulníků, tak také letouny pro místní dopravu, dopravní letouny a bizz-jety. Pro X-Plane 11 najdete na webu celou řadu špičkových vývojářů s vysoce kvalitními placenými add-ony, ale najdete i stejně kvalitní freewarové moduly letounů a letadel, které se rozhodně vyplatí instalovat. Z mého úhlu pohledu je pro mě X-Plane 11 nejdokonalejším zážitkem pilotáže vrtulníků. Není bez zajímavosti, že některé naše vlastní ELITE certifikované simulátory používají rozhraní X-Plane právě v oblasti rotorů a to jak z hlediska modelu vrtulníku, tak i využití externí vizualizace scenérie. X-Plane 11 je v tomto ohledu opravdu kvalitní a pro letecké školy a výuková centra nabízíme na této platformě: R-22, MD-500, Enstrom 480, AW-139. Samozřejmě, že se nejedná o tutéž desktopovou verzi, kterou máte naistalovanou na PC, ale klíčové je, že základ pro tak kvalitní letecký simulátor je právě rozhraní X-Plane. Totéž platí o využití D-BOX pohyblivé platformy, kterou pro X-Plane v zásadě u simulátorů vrtulníků používáme.

X-Plane 11 stále nabízí další kvalitní zážitek i v podobě pevného křídla a i v tomto směru mohu směle potvrdit, že je X-Plane 11 na vysoké úrovni jak grafického zpracování, tak fyziky. Jediné co v současné době opravdu! nefunguje je vysoce realistická implementace skleněného kokpitu G1000. Nemusíte na mě křičet, vím, že je G1000 součástí simulátoru X-Plane 11 a cpe se prakticky do všech soudobých modelů letounů (add-onů) všeobecného letectví, s realistickou předlohou zdrojového kódu reálné avioniky G1000 má však společného zatím cca. 15 procent. Smiřte se s tím. V tomto ohledu X-Plane 11 nazabírá ani v případě profesionálních vývojářů třetích stran G1000, obzvlášť v zemích Evropy. G1000 děláme v rámci ELITE simulátorů jako zástavbu reálné avioniky z konkrétního typu letounu – tedy na simulátorech používáme výhradně reálnou avioniku G1000 a to navíc mimo rozhraní X-Plane. Mezi další neduhy verze X-Plane 11 stále patří simulace turbulentních projevů. Slibovalo se už léta, že se Austin pokusí toto odstranit, zatím to však neplatí a příliš nepomůžou ani add-ony třetích stran. Projevy turbulence jsou poněkud zesíleny a neodpovídají realistickým turbulentním projevům reálného vlivu počasí. Snad se časem zadaří a Austin se svým týmem se na turbulenci ještě podívá. Dále mi chybí solidní možnost využití prostředků ŘLP. Je sice možné létat s využitím PilotEdge nebo IVAO, v offline režimu je ATC sice součástí, ale využijete z něj tak maximálně ATIS. Zkrátka ŘLP v simulátoru X-Plane 11 není kvalitní, není v souladu s realitou, neobsahuje dostatečně kvalitní AI a není je možné využívat pro plánování a provedení přeletů IFR. Ovládání je navíc nekomfortní a neergonomické. Zkrátka nepoužitelné. Počkejme si však, protože i tato oblast má být v dohledné době vylepšena. Zapotřebí je zmínit, že Austin již konečně naslouchá vlastním zákazníkům, zaměstnává více lidí pracujících současně na různých vylepšeních a hlavně spolupracuje vydatně s vývojáři třetích stran. Navíc si uvědomuje konkurenční produkty a tak se i více snaží. Za mě je X-Plane 11 na mém osobním počítači zkrátka nainstalován a rád se k němu vracím. Je to jeden z mých současně velmi oblíbených simulátorů a verze 11.20 už má i solidně našlápnutou podporu VR, která však zatím nedosahuje kvalit DCS 2.5.2 ani AeroFly FS 2. V tomto ohledu musíme být trpěliví nejen s ohledem na optimalizaci VR.

  • AeroFly FS 2

Hodně lidí si myslí, že je to naprostá kravina. Opak je pravdou: AeroFly FS 2 je novodobý "FLIGHT UNLIMITED". Dále je to přesně ten typ simulátoru, který lidé „hrají“. Fakt hrají.... Proč? Protože dnešním trendem mainstreamové komunity počítačových hráčů, bez ohledu na věk a zkušenosti, je STEAM. STEAM je super pro marketing, super pro to být vidět, super pro to i vydělat, pokud neděláte jenom add-ony, ale hlavně je to nástroj komunikace s veřejností v době, kdy je simulátor právě ve fázi „předběžného přístupu / early access“. Vývojář sice není každý den konfrontován na Steamu s hardcore komunitou FS, ale právě s totálně kritickými pepíčky z herního prostředí a to je pro udržitelnost produktu na dnešním trhu defacto ten nejdůležitější indikátor. Na Steamu jsou hráči a ti hrají počítačové hry. Takže se už nebudeme divit, když "hrají" i letecký simulátor. Mnoho z nich je opravdu velmi mladých a jak by řekl kolega: "jsou to ještě děti". Neberme jim možnost názoru, ani počítačové hry v angličtině. Simulátory jsou dnes nedílnou součástí zábavního artiklu počítačových her, zvykněme si na to. To však neznamená, že se nutně jedná o "arkádu", simulátor, byť je nabízen na Steamu za pár dolarů, může nabídnout celou řadu zajímavých věcí, o kterých jste doposud neměli na PC ani ponětí. Je důležité podporovat všechny klíčové hráče, ne je zatracovat za každou cenu. Dejme šanci každému, kdo se pustí do vývoje leteckého simulátoru. Pro přežití našeho hobby je to důležité.  

Nejen STEAM a ta komunikace... to je hrozný v hlavě máte denně: EET, CASUAL PLAYER, GDPR, EARLY ACCESS, KICKSTARTER, SMART PHONE, SMART WATER, CLEVER SKODA,  EPIC, GEEK, ČAPÍ HNÍZDO, GIMMICK, HYBRID, ZEMAN... Dneska bychom už pomalu potřebovali nový slovník. Naštěstí mám desetiletého chlapce a ten mi vše dnes rychle vysvětlí.

V první řadě je zapotřebí zmínit, že IPACS vývojářské studio je super. Jsou to nadšení hoši, kteří mají primárně zkušenosti z vlastního RC simulátoru, jenž dodnes patří mez nejlepší. V posledních letech zkoušeli své inovativní kousky zapracovat i do klasického PC desktopového simulátoru a v případě první verze AeroFly se jim to docela dobře povedlo (vzpomeňte na bezva fotorealistické Švýcarsko). Dnes tu máme AeroFly FS 2, který před časem opustil hnízko „early access / předběžného přístupu“. Paráda, protože se ukazuje, že o AeroFly FS 2 je mezi uživateli zájem. Je mi jedno, že ho lidé „hrají“, důležité je, že je životaschopný a že se na něm dá ještě zapracovat, což se děje a jednotlivé aktualizace, které IPACS na STEAMu vydává, to potvrzují. Ty samé aktualizace jsou dostupné i pro DVD verzi ve shodné podobě. AeroFly FS 2 umí VR – je to prostě první skutečně VR letecký simulátor, u kterého využijete beze zbytku to, co si dnes tak rádi v noci – až všichni konečně usnou - věšíme na hlavu: Oculus CV1 nebo HTC Vive. Upřímně: AeroFly FS 2 nebyl první, u kterého mi spadla čelist z VR, prvním byl vesmírný simulátor (a moje srdeční záležitost od C-64 – ano.... správně.... ELITE) ELITE Dangerous Davida Brabena. Shodou okolností jsem měl totiž to štěstí – díky mému kamarádovi, který mi dovalil DK2 a řekl abych se na to vážně podíval až budu mít čas. Já ten čas měl, ale asi tak dva týdny mi DK2 ležel na stole bez povšimnutí, protože jsem mu vážně nevěřil. Nevěřil jsem tomu zejména kvůli dosavadním zkušenostem s VR prostředky, které jsme kdysi i hojně prodávali: vzpomínáte na super trhák E-D brýlí? Ty se prodávaly dobře, ale stále to nebyla OPRAVDOVÁ VIRTUÁLNÍ REALITA. Takže když jsem jednoho večera nasadil DK2, měl jsem štěstí, že jsem DK2 vyzkoušel na první aplikaci a tou byl právě ELITE Dangerous, jenž jsem s oblibou hrál během nocí. A když jsem DK2 nasadil na hlavu a chtěl vzlétnout s mým Vulturem do asteroidového pole, byl jsem totálně bez sebe ukrutně kvalitním zážitkem, který mě pohltil takovým způsobem, že jsem měl naprostou jistotu toho, že nesedím doma na své židli v domě, ale že jsem skutečně ve vesmíru a jsem jeho nedílnou součástí. Od té doby jsem navštěvoval jiný „svět“, teleport do „jiného světa“ se mi s možnostmi VR otevíral defacto každý den. Zážitek to byl a je stále mimořádný. A pokud tedy přemýšlíte o tom, že VR nestojí za to, jste na omylu, VR je nejen současnost, ale i budoucnost a to zejména v případě automotivních (Project Cars 2, iRacing) a leteckých simulátorů (např. právě AeroFly FS 2).

AeroFly FS 2 má prostě 3D engine nové generace spolupracující s tím, co máte v počítači, zkrátka nejlépe. To je hlavní důvod: VR je  v případě AeroFly FS 2 tak silný zážitek, že John Venema z ORBX změnil názor a začíná produkci nejen pro FS, P3D, ale i pro AeroFly FS 2 a X-Plane 11. Bezva, protože Meigs v případě AeroFly FS 2 je prostě TOP, jak říkají dnešní mladí destiletí fotbalisté: „úplně nejvíc“. AeroFly FS 2 není kravina už jen kvůli VR a budoucnosti v podobě produkce třetích stran. V tomto ohledu se na nás postupně navalí celá řada zajímavých aktualizací a já věřím, že všechny letouny a oficiální add-ony pro AeroFly FS 2 budou na shodné úrovni výbavy, na kterou jsem zvyklí v případě X-Plane 11 nebo P3DV4. Však už dnes vám můžeme nabídnout některé klíčové add-ony scenérií pro AeroFly FS 2 (jako verze ke stažení). Navíc: za pár týdnů bychom měli mít pro AeroFly FS 2 k dispozici Robinson R-22. Robinson, jako vrtulník, není pro mě vrtulník, opravdu není to vrtulník, opakuji není, možná by bylo lepší mít G2 Cabri – to už je lepší. Ale nejlepší by byla nějaká Agusta Westland, Bo-105, MD-500, anebo Bel 407 od DreamFoil Creations (to je bomba!). Co není může být. Z kraje si prostě vystačíme v Aero Fly FS 2 i s R-22, který bude prostě boží.

V případě AeroFly FS 2 se můžete spolehnout na to, že bude ŘLP, budou lépe vybaveny všechny letouny, bude funkční audio-panel a GPS a hlavně budeme moci létat do pohody i v Evropě. Přijde i lepší dynamické počasí, dynamičtější scenérie (což už lze dnes otestovat na dd-onech ORBX) a také se můžete těšit na to, že si zalétáme online. Bude toho víc, co v případě AeroFly FS 2 nabídne zásadní letecký PC zážitek – obzvlášť v případě VR podpory. A to je důvod, proč AeroFly FS 2 podporuji finančně,  mám jej  k dispozici, je nainstalován a spolu s vývojáři D-BOX „motion kódů“ spolupracuji i na testování jednotlivých modulů pro vyladění pohyblivé platformy. Je to super zážitek a je to také vhodný typ simulátoru pro nejmladší generaci, kterou chcete ponořit do problematiky letecké simulace a chcete vzbudit zájem o letadla na PC. Nakonec i bez VR, je AeroFly FS 2 na 4K monitorech dnes nejlépe vypadající letecký simulátor.  

POZN: V rukávu máme další a další simulátory, ale pokračovat budeme příště....