Thrustmaster TCA YOKE PACK BOEING EDITION je lepší než Honeycomb!

Thrustmaster TCA YOKE PACK BOEING EDITION: řešení, které navždy změní vaše létání nejen na osobním počítači!

 Několik faktů, které vám možná zvednou tlak hned na začátku

   Každý z příznivců letecké simulace zná firmu Thrustmaster. V roce 1990 byla tato firma založena a od té doby většina z nás, kteří tu a tam trávíme nějaký čas před obrazovkami našich počítačů abychom se vznesli do oblak v některém z oblíbených simulátorů, měla v ruce možná i více různých ovladačů z dílny Thrustmaster. Vzpomenout musíme na devadesátá léta a jejich první kvalitní gameportové ovladače, z nichž např. Cougar byl skutečně excelentním typem sdruženého ovladače typu HOTAS a mnoho z nás si tehdy simulátor Falcon 4.0 bez tohoto typu ovladače prakticky nedokázala vůbec představit. Skutečný „tah na branku“ v podobě aktivní produkce vysoce kvalitních ovladačů však začal nabírat na síle a po roce 1999, kdy původně založenou firmu Thrustmaster odkoupil gigant Guillemot Corporation Group of France. Jméno „Thrustmaster“ dnes musíte brát vážně, protože na poli mainstreamu pro osobní počítače PC, MAC a herní konzoly, se dnes jedná o nejúspěšnější produkci v celé historii existence této firmy. Výhoda této značky dnes vychází zejména z dlouhodobé zkušenosti výroby periferií na PC a herní konzoly a právě zkušenosti nedávají konkurenci příliš mnoho šancí: naopak: mnozí se snažili, ale na trhu většinou v konkrétních případech stejné cílové skupiny zákazníků hledající opravdovou kvalitu (letecké ovladače jako např. joysticky, volanty, pedály, plynové páky a ovladače směřující do automotivního průmyslu – motorsport na PC a herních konzolách, závodní hry) se značkou Thrustmaster držet krok nedokázaly. Velmi dobře si vybavuji nespočet problémů a reklamací výrobků značky Saitek, dnes Logitech (zastoupení této značky u nás v rukou nekompetentních klaunů trvá už desítky let). Pokud bych měl být naprosto upřímný: na jediný výrobek značky Thrustmaster, který jsme prodali od roku 2001 na našem e-shopu, jsme prakticky nezaznamenali reklamaci…Je to dnes v roce 2022 vůbec možné? Je to tak, Thrustmaster je držák!

   Výrobky z dílny Saitek jsme v poslední štaci „pro flight série“ už ani nereklamovali: ona totiž  oprava toho, co většinou bývalo uvnitř – tvz. „SPRAS“ jak by řekl můj IT kolega,  byla časově velmi náročná a výsledek většinou nevalný a často docházelo k reklamaci již dvakrát reklamovovaného kusu: spolu se zákazníky jsme se dohodli, že nejlepší místo pro tyto výrobky bude s definitivní platností klasická popelnice… Po vhození těchto ovladačů do popelnice (fakt to tak bylo) následoval hluboký nádech a rozhodnutí udělat správný krok: trochu málo připlatit a na místě od nás koupit Thrustmaster. Na story s popelnicemi a zákazníky, kteří k nám chodili velmi často osobně, si velmi dobře pamatuji: v té době jsme si to všichni náležitě užívali a na simulátorech defacto exkluzivně používali výrobky značky Thrustmaster a CH Producsts. Tyto dvě značky mainstreamu mohu doporučit i dnes po mnoha letech uživatelských i obchodncíh zkušeností. Můžu doporučit následující: zkrátka skoncujte jednou pro vždy s kouřením a nákupem nekvalitních ovladačů pro letecké simulátory. Na poli leteckých ovladačů pro civilní simulátory se dnes zhusta snaží i jiní (je to dáno především vydáním novodobého boomu Microsoft Flight Simulator 2020): vzpomeňme např. Honeycomb, anebo v poslední době záblesk v podobě Turtle Beach (podrobnosti později). Chcete znát pravdu? Tak já Vám ji řeknu: Ani Honeycomb a ani Turtle Beach nedosahují takové úrovně elegantního desigenu, celkové ergonometrie, bohaté výbavy, fce a vysoké kvality, jako je tomu v případě inovace TCA YOKE PACK BOEING EDITION z dílny Thrustmaster. Pokud se totiž rozhodujete pro jakýkoli typ leteckého ovladače, anebo se rozhodujete pro jakýkoli typ volantu s pedály pro oblíbenou videohru z oblasti motorportu, zvolte předně ten typ ovladače, který nebudete reklamovat a přesně takovým ovladačem je produkt z dílny Thrustmaster. 

   Přesně takovým je Thrustmaster a přesně to je důvod, proč je Thrustmaster i na poli automotivních videoher lepší než Fanatec (platí dodnes pokud jde o spolehlivost výrobku a defacto "plug and play" zkušenost. Chcete znát pravdu a fakta. Chcete zkušenosti a protože kromě obchodních aktivit létám a jezdím na PC stejně jako vy, pokračujme dál... Thrustmaster je značka, kterou já osobně považuji za mainstreamovou značku, chcete-li okrajově „lowcostovou“ značku (i když to už dnes v případě Thrustmaster neplatí) neustále hledající kompromisy mezi kvalitou produktu a příznivou cenou. Pravda je, že celá řada aktuálních produktů z dílny Thrustmaster přináší za peníze mnohem víc než si většina z vás dokáže dnes představit. Přesně takovým typem ovladače je i TCA YOKE PACK BOEING EDITION a díky tomu, že Thrustmaster dnes dokáže nabídnout „víc za míň“ včetně celé řady inovací v základu, je docela těžké jej srovnávat s ostatními značkami na trhu ve srovnatelné cenové kategorii. Ostatní výrobci totiž chtějí vypadat dobře a současně chtějí prodávat draze nebo příliš levně, popř. tvrdí, že jsou lepší hned na začátku, což je blbost, protože nejsou a důvodů je více: kompromisy v desigenu, nedokonalá ergonometrie, nevalná kvalita materiálů, špatný software, nevalný hardware, časté reklamace, předražená cena, anebo naopak podezřele nízká cena. Zkuste si nějaký takový ovladač Logitech/Saitek otevřít šroubovákem a podívat se na to, co je uvnitř a jak to vypadá (Pro Flight Yoke je typickou ukázkou brutální nekvality). Nedělejte to a kupte si raději Thrustmaster. Pro mě osobně je Thrustmaster vždy dobrá investice a pokud můžete připlatit nad rámec těch nejhorších „lowcostových“ sraček, které nás dnes obklopují, udělejte to. Vykašlete se na typický "lowcost" a dejte  přednost značce Thrustmaster před vším ostatním hned na začátku i za cenu drobného příplatku.  

Kyvadlové řešení mechaniky ovládání úhlu náběhu i křidélek pro vyšší komfort podrovnání

   Po vstupu MSFS 2020 na trh a pracovitosti týmu ASOBO (vývojáři MSFS 2020) není tajemstvím, že joysticků, beranů a pedálů na trhu přibývá celkem raketovým tempem. Honeycomb si konečně užil první zdařilé Vánoce (po fiasku minulých Vánoc s „nedodávkami“ ALFA, BRAVO) a už mu šlape na krk Thrustmaster a Turtle Beach a tak bude muset Nicki z Honeycombu co nevidět přihodit hotas a pedály.   „Kdo chvíli stál, již stojí opodál“ (omluva, že jsem si tento citát vypůjčil) začíná v tomto případě platit stejným tempem,. jako nárůst oblíbenosti simulátoru MSFS 2020 a to jak na PC, tak na konzole XBOX ONE.  Nedávno Thrustmaster na narůstající zájem o leteckou smulaci na PC zareagoval inovací ovladačů typu Airbus v podobě joysticku i plynového kvadrantu. Joystick byl super, možnost přestavby pro praváka i leváka, velmi dobrý design, super kvalita, velmi nízká cena. Totéž v případě kvadrantu, který jsme mohli používat v případě pilotáže Airbusu, ale v poklidu jsme si jej mohli snadno naprogramovat i pro ostatní oblíbené simulátory a modely letounů (bojové simulátory nevyjímaje). Teď tady máme TCA Yoke Pack Boeing Edition, který s trochou nadsázky mohu považovat za další špičkový marketingový tah značky Thrustmaster: uvést na trh zbrusu nové berany s kyvadlovou mechanikou úhlu náběhu a křidélek! Prásk! Prásk! Prásk! To tady ještě nebylo. Vlastně bylo: podobný typ mechaniky, byť v brutálně ohavné kvalitě a zpracování typ beranů, leží u mě v krabici na půdě. Jednalo se o hit Suncom Technologies G-FORCE PLUS (cca. rok 2002 - někde tady v článku najdete i foto). Thrustmaster vypálil konkurenci rybník tím, že zvolil zcela jiný typ mechniky vycházející z desigenu dopravního letounu Boeing 787, kdy je sloupek řízení integrován do podlahy, podobně jako tomu bylo např. u celé řady jiných dopravních letounů – např. Boeingů, letounů pro místní dopravu, ale též celé řady bizz-jetů (Citation, Honda Jet), či bombardérů WW2.

   Tato výhoda, chcete-li řešení mechanického ovládání úhlu náběhu a křidélek znamená především zvýšený komfort pro pilota během náročného manévrování letounu ve ztížených povětrnostních podmínkách ve finální fázi přiblížení a to zejména v rovině fáze podrovnání. Podrovnání s technologií PENDULAR-R z dílny Thrustmaster je něco, co prostě nemůžete srovnávat s ničím na trhu v podobné cenové kategorii (hovoříme o mainstreamovém typu ovladače pro letecké simulátory). Kyvadlové řešení je něco, co namísto „výškovky“ akcentuje správné používání termínu „úhel náběhu“. Já prostě nemám rád když někdo mluví o ovládání výškovky. Tohle na mě nezkoušejte. Pro mě to vždycky byl a bude úhel náběhu a jeho ovládání a právě PENDULAR-R z dílny THRUSTMASTER vás o správném používání tohoto termínu v oblasti umění pilotáže na ruku nejlépe přesvědčí. Když k tomu přidáte ještě současné ovládání křidélek a úhlu náběhu během klesavé, či stoupavé zatáčky, pochopíte, jak kvalitní tento produkt během pilotáže na ruku ve skutečnosti je. Volba kyvadlového řešení mechaniky bylo geniální rozhodnutí výrobce Thrustmaster a navíc je toto řešení za tyto peníze s bezdotykovými magnetickými senzory prostě bezkonkurenční. Možná ani Thrustmaster netušil jak moc se trefil do černého. Původně to měl být Boeing 787 (vždyť se jedná o repliku volantu z dopravního letounu Boeing 787) a my tady zároveň skáčeme radostí v kokpitu Heinkelu He111. Děkujem, děkujem!

   Bylo by však chybou domnívat se, že je tento typ ovladače určen výhradně pro pilotáž dopravního letounu Boeing, nejlépe 787, protože právě tento typ beranů oceníte prakticky ve všech simulátorech bez ohledu na to, zda letoun používá knipl nebo berany, zda se jedná o Warbird, nákladní letoun, letoun pro místní dopravu, nebo dopravní letoun. Je jedno, zda se jedná o SEP/MEP letoun z oblasti všeobecného letectví. Skákat radostí budete i u pilotáže bombardérů v IL2 Sturmovik Battle of Stalingrad (moje specialita). V případě bombardérů – např. Heinkel He111 (H-6/H-16) nebudete chtít přestat létat: v případě létání na hardcore (online) serveru (Finnish Pilots) oželíte snídani, oběd i večeři a posílíte se tak maximálně nějakým dobrým nápojem – nejlépe Vodkou, abyste v bombardování mohli zase pokračovat a vydrželi do dalšího dne. Je to tak trochu Ace of Aces z dob C-64 (prostě nechcete přestat, ale současně si útoky na pozemní cíle plánujete značnou oklikou, což je v IL2 BOS strategicky správně, nicméně v tomto konkrétním případě je oklika v mém případě opravdu značná a to zejména z důvodu, abych si prostě maximálně užil i samotnou pilotáž letounu a následný návrat na základnu s dokonalým přistáním). Jedna půlhodinová mise, tak může trvat klidně hodinku a to je to, co nás baví. Stejně tak si však precizní techniku pilotáže vychutnáte i u náročných add-onů v simulátoru X-Plane ( ze všeobecného letectví zkuste třeba Thranda modely – takový KODIAK je prostě lahůdka především díky pokročilé fyzice pilotáže na ruku. Zkusit můžete také např. Aerobask anebo VSKYLAB).

   Zvolit musíte ten typ letounu, který vám umožní jemnou práci s úhlem náběhu – tedy letouny, které mají kvalitní letový model a umí centráž i zatížení. Při podrovnání máte v ruce berany, které vám umožní pracovat v rozsahu 21 cm a v tomto typu kyvadlové mechaniky je pocit z pilotáže mnohem mnohem intenzívnější a každé podrovnání je díky tomu reálnější, přesnější a komfortnější. Samozřejmě můžete namítnout, že přece kyvadlová mechanika není standardní, běžnou – příliš rozšířenou součástí základní výbavy ovládání úhlu náběhu – např. v oblasti všeobecného letectví, takže je Honeycomb lepší volbou, protože je univerzálnější. Zaše špatně: pokud by mi někdo do reálné Cessny nabídl kyvadlové řešení úhlu náběhu, neodmítnu, takže asi taková je moje odpověď. Je to lepší? Nepochybně a proto chci lepší typ řízení letounu než to, co je běžně k dostání a označováno za standard. A teď to hlavní uprostřed tohoto článku. Yes: berany TCA Boeing  jsou lepší než berany Honeycomb…Vykřičník…. Vlastně: Tři vykřičníky.

Licence zákonitě vyústí v lepší ergonometrii ovladače a nechá vyniknout přirozenou výbavu a samolibý estetický design

   Tohle je další věc, kterou musíme zmínit hodně nahlas: Thrustmaster vyrábí licencované výrobky: licence výrobce Airbus, Boeing, Ferrari anebo USAF nejsou vyjímkou. Oproti konkurenci se opět jedná o výhodu. Nemusí si lámat hlavu s řešením ergonometrie. Výrobce Thrustmaster prostě zaměří něco, co už existuje a udělá z toho ovladač USB pro náš oblíbený simulátor. Tohle je vážně bomba: protože licencovaný produkt je zákonitě ergonometricky co možná nejbližší reálnému ovladači a ten nebývá výsledkem nahodilého nepromyšleného desigenu. A přesně toto je případ i nových beranů v balení TCA Yoke Pack Boeing Edition. V tomto konkrétním případě se však nejedná pouze o vzhled – design, ale i fci.. Inspirací byl nejen reálný volant dopravního letounu Boeing 787, ale též simulátor MSFS 2020 obsahující tento typ letounu v základu simulace. Jedná se defacto o 1:1 repliku volantu Boeingu 787. Otázka je, jak moc se kyvadlová mechnika včetně odporu pružin, automatické středění přibližuje reálnému modelu. V důsledku absence simulace hydrauliky není možné se přiblížit typickým prvkům, které známe u DCL ovladačů s elektromechanickým odporem v podobě silové odezvy, ale to přece není účel tohoto ovladače. Jedná se o mainstream ovladač a cenovka je opravdu velmi nízká a i přesto, že kvalita výrobku je vysoká. Právě ovládání úhlu náběhu, křidélek ale i automatické navrácení ovladače do výchozí polohy v rozsahu a odporu, který máme v základu k dispozici, je brilantní. Vyšší tuhost lze docílit instalací silnější pružiny (součástí základu balení).

   V mém případě to nepovažuji za nutné, ale rozhodně je to možné. Pocit z ovládání letounu na ruku je na PC skutečně excelentní a nemyslím tím zdaleka jen Boeing 787. Totéž se týká uspořádání tlačítek a spínačů včetně počtu, který máme k dispozici. Některá jsou navíc, ale rozhodně je využijete všechny a v každém typu simulátoru. Oceníte opět jednoduchou dostupnost a snadnou manipulaci výbavy navíc - včetně přesnosti odezvy. Jen na beranech je cca. 17 samostatných programovatelných tlačítek, osmisměrový HAT a také analogový mini-joystick a dvě osy navíc – používám např. pro mechanické ovládání trimu podélné a příčné osy, popř. jako ovládání chladičů pohonné jednotky (v IL2BOS). Převládajícím materiálem uvnitř je kov (mechanika tak oplývá typicky kvalitním dílenským zpracováním na které jsme v případě Thrustmasteru dnes již zvyklí). Pokud jde o materiál samotného ovladače na povrchu, jedná se o plast. Výhoda však je, že to není ten levný typ plastu, který se zničí, poškrábe, ulomí, rozvrzá a časem navždy ztratí svou pevnost (viz. Logitech). Je to kvalitní plast, který zajistí dlouhodobou přesnost a životnost ovladače. Pokud si navíc zakládáte na „domácím kokpitu“, popř. stolu, který používáte, počítačové výbavě a periferiích všeobecně, pak musím zdůraznit, že tento typ beranů je estetickou elegantní lahůdkou, na kterou chcete sahat víc a víc a víc a možná nejvíc chcete právě sahat na tyto berany víc než na cokoli jiného a zároveň vůbec nechcete, aby vám na ně někdo další sahal. :-) Když jdete okolo, prostě si na ně sáhnete. Takže ano, design jde ruku v ruce s precizním estetickým dojmem a elegancí na první pohled. Za zmínku také stojí fakt, že se jedná o větší ovladač, mnohem větší než byste v praxi čekali a tomu odpovídá i balení (velice rozměrné balení). Možnost používat tyto berany jak na PC, tak na konzole XBOX ONE (určeno pro FS 2020) zajišťuje daleko více prodaných kusů právě díky komunitě konzolových hráčů, která se neustále rozrůstá právě na herních konzolách a XBOX ONE je v současnosti nejprodávanější. Na PC lze ovladač libovolně programovat v příslušném simulátoru – bez omezení. Pro využití na konzole máte k dispozici nádherně barevný rozměrný leták poukazující na jednotlivé přiřazení fcí v simulátoru. Zapomenout nesmím na přibalený kvadrant (je součástí balení TCA Yoke Pack Boeing Edition) a nabízí tak možnosti ovládat pohonnou jednotku příslušného letounu.

Plynový kvadrant je nejen doplňkem, ale definitivním řešením pro jakýkoli typ ovládání pohonu letounu

   Součástí balení je plynový kvadrant, opět po vzoru Boeingu 787 se všemi typickými fcemi, táhly, spínači a tlačítky. Na základně máme k dispozici dokonce zjednodušenou verzi AP, kterou na B787 můžete snadno využít. Možnost mechanického ovládání reverzního tahu obou motorů, možnost ovládání vztlakových klapek, či aerodynamické brzdy, to vše je součástí tohoto plynového kvadrantu a i v tomto případě se jedná o repliku Boeingu 787. Mě však nejvíc zaujala možnost používat např. dva tyto kvadranty současně a dokonce se v tomto konkrétním případě nabízí možnost párování i z hlediska montáže. Pokud tedy chcete získat maximální dohled nejen nad ovládáním pohonné jednotky (ať už jakékoli a ať už jakéhokoli letounu), pořiďte si tentýž kvadrant ještě jednou a používejte dva současně. Jeden kvadrant nabízí 14 samostatných programovatelných tlačítek a 3 samostatné osy. V případě dvou kvadrantů současně můžete získat až 28 programovatelných fcí a celkem 6 nezávisle ovládaných os. Rozlišení kvadrantů v párování je řešeno prostým přepínačem na základně: engine 1-2 / 3-4. Tím rozlišíte oba kvadranty nejen ve Windows (v ovládacím panelu), ale i během programování jednotlivých fcí v simulátorech.

   Navíc máme možnost táhla libovolně přestavovat, což opět zesiluje možnost využití až šesti nezávislých os nejen pro ovládání pohonu (např. v IL2BOS). Plynový kvadrant je rovněž z plastu, avšak kvalita je opět nadstandardní – zejména koncovky jednotlivých os připomínají na omak „slonovinu“ a to nejen zabarvením, ale též na dotek. Kvadrantu při tak nízké pořizovací ceně nelze nic vytknout obzvlášť když přihlédneme k párování a využití dvou jednotek současně. Odpor os je v základu rovněž dostatečný a to jak pro zástavbu do kokpitu, tak pro využití volného uložení na stole. Překvapí vás snadná montáž párování, ke kterému je navíc přiložen i příslušný montážní klíč přímo v balení. POZN: umístění kvadrantu po levé, či pravé ruce a rozvržení všech fcí, které máme k dispozici záleží opravdu na každém z nás. Na obrazové příloze doprovázející tento článek můžete pozorovat uložení kvadrantu po levé straně od beranů (hlavně z důvodu, že nejvíce létám bombardéry v IL2BOS), tomu ostatně odpovídá i jiné využití příslušných os (mechanických táhel) než je tomu u klasické konfigurace dopravního letounu Boeing). Navíc létám i X-Plane 11  a např. též z pravého sedadla, tak se moc nemažu s umisťováním kvadrantu na pravou stranu. Kvadrant, popř. kvadranty přizpůsobíte libovolně jakékoli konfiguraci SEP/MEP bez ohledu na typ pohonné jednotky.

Thrustmaster myslí na EFB výbavu a nabízí nám možnost umístění iPadu přímo na beranech

   Součástí základny beranů je možnost odnímatelného modu zajišťující snadné využití EFB (Electronic Flight Bag) ve spojení  s chytrými telefony, či tablety – z vlastní praxe reálné pilotáže doporučuji nejlépe iPad nebo iPhone. Tuto možnost velice oceníte prakticky u všech civilních simulátorů – ať již používáte oblíbený SkyDemon, AirNavPro, popř. jakýkoli jiný typ apky pro reálné i simulátorové létání. Je to detail, kterým výrobce Thrustmaster potěší každého, kdo je na využívání prostředků EFB v praxi zvyklý nejen na simulátoru, ale též v reálném létání.

Slovo závěrem

   Thrustmaster TCA YOKE PACK BOEING EDITION není jen dalším typem ovladače v řadě, který plní e-shopy a uspokojuje nadšené hráče videoher. Jedná se sice o mainstreamový produkt, ale využitím se mainstreamu příliš nepodobá... Je to ovladač k našim oblíbeným leteckým simulátorům, je vhodný pro osobní počítače, ale i herní konzolu XBOX ONE. Nejvíce mě však zaujala kvalita výrobku, příznivá cena a hlavně univerzální využití ve všech leteckých simulátorech. Ta možnost bombardovat v He111 a současně létat nejen Boeingem 787, je prostě na PC k nezaplacení. Bezdotykové řešení v podobě magnetických senzorů a 16-bitové rozlišení nemusíme zdůrazňovat – nabízí neporovnatelně vyšší preciznost ovládání a je to znát během každého náročného manévru. V každé situaci se budete moci spolehnout na tento typ ovladače v každém simulátoru a v každém letounu. Jedná se o výrobek, který konkurenci opět ukázal, kdo je na trhu jasnou jedničkou v oblasti mainstreamových ovladačů pro letecké simulátory nejen na PC. Možná se k tomuto článku ještě vrátíme a možná jej ještě doplníme, ale již dnes po X desítkách hodin strávených na simulátorech IL2BOS, X-PLANE 11, MSFS 2020 můžu směle napsat jediné. Pokud chcete berany, prodejte Honeycomb a pořiďte si konečně něco pořádnýho – Thrustmaster TCA Yoke Pack Boeing Edition a nezapomeňte do košíku v e-shopu přihodit druhý kvadrant navíc.

Produkt, který je součástí tohoto článku lze objednat též  v našem e-shopu přímo ZDE:
Plynový kvadrant navíc si můžete objednat ZDE: