ASA Thunderstorms & Airplanes (jak nejlépe zvládnout bouřku?)
Popis
Počasí někdy dokáže překvapit i zkušeného pilota, natož pak piloty, bezprostředně po získání pilotní licence. Každý z nás se dříve nebo později dostane během pilotáže do situací, ze kterých - často díky štěstí -, čerpáme nejvíce zkušeností. Létání na hranici VFR, popř. nechtěné vlétnutí za hranice VFR, se považuje za nejbezpečnější situaci zejména pro méně zkušené letce. V počátku letecké kariéry totiž nemáme dost zkušeností a odhad pro to, abychom dokázali v souvislostech porozumět podmínkám počasí, přechodu fronty, náhlým změnám atmosférických podmínek a rovněž nám chybí zkušenosti při náhlých změnách počasí - zejména v létě, kdy se na delším přeletu můžeme dostat do kontaktu s nevyzpytatelnými nástrahami počasí. Richard L. Collins, autor knihy, zkušený instruktor, který již nalétal více než 15000 hodin na spoustě různých letounů se počasím kontinuálně zabývá dodnes a právě jeho knihy o počasí představují pro piloty všech kategorií ideální zdroj informací především kvůli tomu, že se nejedná o teoretický výklad počasí, nýbrž o návod, jak nejlépe porozumět náhlým změnám počasí z vlastního pozorování přímo z kokpitu...
Proto, aby náš vlastní úsudek vnímání změn počasí byl validní pro naše VFR i IFR létání, je zapotřebí mít optimální vědomosti o počasí nejen z hlediska pozorování počasí ze země, ale též zkušenosti z pozorování z kokpitu. Pozorování počasí bezprostředně z kokpitu letounu je totiž mnohem jednodušší a předvídatelnější. Díky zkušenostem autora, máme možnost lépe porozumět smrtícím nástrahám bouřkové oblačnosti i jádru výskytu bouřky a právě toto téma autor popisuje v této knize. Co se ve skutečnosti odehrává v době, kdy vlétneme do bouřky? Instruktorů, kteří se sami střetli se skutečnou nástrahou bouřky v bezprostřední blízkosti, nebývá v našem okolí mnoho. Collins popisuje, co se děje s letadlem v bouřce, jaké turbulence a změny síly větru lze očekávat a jak nejlépe zvládnout situaci a vymanévrovat letoun zpět do klidné a bezpečné atmosféry. Detailní rozbor smrtících nástrah bouřky z pohledu pilota letounu, je popsán právě v této publikaci.
Po přečtení této knihy dokážete lépe rozpoznat nástrahy počasí z hlediska přímého ohrožení bouřky během letu a porozumíte i tomu, co se vlastně odehrává v bezprostřední blízkosti, ne-li přímo v ní. Létání do bouřky je samozřejmě nesmysl, avšak mohou nastat situace, kdy se v bouřce ocitneme sami z důvodu nedostatečných zkušeností a z důvodu mylného odhadu situace. Jak poznat, že právě tento oblak může ukrývat smrtící náboj? Jak nejlépe reagovat na náhlou změnu počasí a jak se zachovat ve chvíli, kdy si již myslíme, že bouřce nemůžeme uniknout?