Microsoft Flight Simulator: první dojmy z testování!

V první řadě je třeba poznamenat, že se nejedná o titul, který by na historicky dlouhou éru MSFS navazoval zcela shodnou vizí. Je to zcela jiný typ produktu, který cílí na zcela jiné spektrum jeho uživatelů v základu a ti, kteří čekají skutečný "zázrak" v podobě maximálně realistických prvků, na které jsme zvyklí už z verze MSFS for Windows 95, si na tyto "zázraky" budou muset ještě nějakou dobu počkat a to v podobě produkce add-onů od vývojářů třetích stran. ASOBO/MICROSOFT nám předkládá mnohem nižší úroveň výbavy simulátoru, než jsme všichni čekali. Pokud však prodeje budou dobré a titul se stane vyhledávaným i na herní konzole XBOX, pak lze očekávat, že vývojáři u oprav a dodatečného vývoje zůstanou ještě minimálně 5-10 let. Vše je otázkou čísel v oblasti prodeje. Výsledky budou určovat další směřování simulátoru v oblasti vylepšení a postupně rozšířeného škálování SDK za účelem tvorby vysoce realistických add-onů, na které jsme zvyklí v případě produkce FSX, P3D nebo X-Plane. 

Titul v základní podobě má tři až čtyři hlavní klíčové nosné body: Je vynikající počítačovou hrou pro příležitostné hráče s gamepadem, kteří o aviatice a létání nemusí vědět vůbec nic. Je ideální příležitostí pro reálné piloty - většinou PPL(A) vyhledávající možnost seznámení se s přípravou navigačních přeletů na obrazovce monitoru. Díky systému reálného streamování topografie a výškového profilu zemského povrchu ve skloubení 2D topografie s 3D fotogrametrií, letíte nad reálným světem a ano váš vlastní dům ve hře snadno rozpoznáte, včetně domů vašich sousedů....Letíte ve skutečnosti !doslova! nad současnou podobou zemského terénu (byť data databáze BING nejsou na tak kvalitní a aktuální úrovni jako data GOOGLE), ale i v tomto ohledu lze očekávat jisté nástavby. Titul nabízí možnost online vyžití a to i v případě IVAO/VATSIM létání. Pokud jste tedy zvyklí na multiplayer ve hře HUNTER "Call of The Wild", stejnou šanci dostáváte i v případě FS 2020. Pokud však létáte s využitím online prostředků reálné komunikace v rámci ŘLP a preferujete něco jako IVAO/VATSIM, pak ano, v případě FS 2020 je toto v kombinaci s VFR přelety unikátní volba, která snad bude rozšířena i do pole IFR přeletů.

Předposledním důležitým (ne však zcela plně funkčním prvkem), je podpora streamování reálného letištního i letového provozu v rámci simulace. Pokud se tedy nacházíte doma a nad vaším domem přelétá na finále RWY/30 na LKPR Boeing 737 daného leteckého aerolinkového dopravce, pak jej ve stejném okamžiku můžete potkat na shodném místě přímo v simulátoru. I toto má však svá úskalí a nelze se na tento formát stoprocentně spolehnout v současném stavu programu (celá tato záležitost zatím funguje tak...tak.. a lze očekávat opravy v podobě patchů). Posledním důležitým prvkem je podpora reálného počasí s využitím průběžného stahování relací METAR - ve hře tuto fci odhalíte pod skutečně ohavným názvem "LIVE". I toto zatím však neodpovídá tomu, co vývojáři slibovali od prvního dne instalace a formát reálného počasí včetně odezvy, zatím v simulátoru nefunguje defacto vůbec, resp. lze očekávat důraznou opravu této funkce - snad v dohledné době - opět v podobě softwareových nástaveb. Stávající vlivy počasí nereflektují reálnou atmosféru ani v případě statických šablon počasí. Turbulentní projevy a nárazy větru jsou nahodilé a neodpovídající skutečné odezvě na skutečném letounu - to je dáno i charakteristicky špatným řešením centráže a zatížení. Všechny tyto chyby prostě budou odstraněny a lze je odhadovat na další desítky GB. 

Tím to končí v základu, ale lze očekávat, že simulátor bude postupně odladěn a stávající betaverze se stane plnohodnotným titulem za poměrně krátkou dobu, alespoň u těch fcí, které by v simulátoru jistě měly fungovat již od začátku. Co mi vadí: nefunkční IFR prostředí: simulátor v současné podobě, včetně formátu počasí, neumí zpodobnit tak základní parametry jako je LVO a RVR. Dohlednost nelze nastavit, IFR tím pádem sice létat můžete (byť maximálně omezeně i z hlediska reálných procedur ve spojení s pokročilými vlastnostmi automatizace v oblasti avioniky), ale naprosto v nereálném prostředí. Vadí mi naprosto nedostatečná výbava letounů včetně zpodobnění detailů avioniky typu skleněného kokpitu (G1000). Vadí mi zvýšené nároky pluginů odvíjející se právě od G1000 sw architektury na starších procesorech. Vadí mi nedostatečně odladěná fyzika letounů - zejména s ohledem na simulaci pohonné jednotky u jednomotorových i dvoumotorových letounů, vadí mi naprosto nezvládnutá fce autopilota prakticky v každém letounu včetně odezva autopilota na faktický průběh pilotáže. Zvolit Carenado jako fimu, která udělá letadla do základu, nebyl dobrý nápad. Co takhle oslovit pro základ např. A2A Simulations? Ooops, chápu. Carenado na gamepadu zvládnete, modely A2A Simulations nikoli - jsou příliš "komplikované" (čti REÁLNÉ).     

Co s tím? Rozhodně lze titul doporučit už jen z jediného důvodu: topografie zemského terénu: ta vás uspokojí dokonale a to i se stávajícími chybami simulátoru. Ale nemá žádný smysl investovat do PREMIUM DELUXE verze, která obsahuje letouny, jejichž zpracování je těžce! podprůměrné a v tomto ohledu se tak v simulátoru FS 2020 raději spolehněte na dodatečnou produkci add-onů. Ušetříte tím čas instalace na SSD disk, ušetříte tím nervy stahování a současně peníze. Pokud nakonec přesto budete dodatečně toužit po těchto dodatečných letounech navíc, několika letištích, příslušná sekce v menu (MARKETPLACE), PREMIUM DELUXE obsah je vám k dispozici prakticky okamžitě po instalaci simulátoru na váš pevný disk dodatečně jako samostatná verze. 

Dejte tomu šanci: je to dobrá věc, je to trochu i láska k původním krabicovým verzím FS od Microsoftu. Každý z nás, by si to měl koupit už jen díky tomu, že to zkrátka existuje. Neřešte debilní detaily jakože barva střechy vašeho domu neodpovídá (i takoví se najdou na fóru). Nepište do fóra, že chcete přidat vlaky. Přestaňte už konečně  řešit sračky. Začněte řešit podstatné věci a všímejte si toho lepšího, co simulátor/hra nabízí a upřímně. Měli jsme doposud nějaký podobný simulátorový zážitek VFR, který by svou nabídkou pokryl reálným terénem celý svět v takových proporcích, že ani leteckou mapu během přeletu z LKKL na LKTB nebudete potřebovat? Chyby budou, věřme tomu, odstraněny dodatečně a to i přesto, že ve stávající podobě je simulátor doslova čistě jen ryzí bataverzí s cílem zahrát si jak na PC, tak i na XBOxu. Dnes je zkrátka taková doba, lidé si chtějí hlavně hrát, smát se a bavit se, o studium reálné aviatiky tu nejde. 90 procent lidí na oficiálním fóru vůbec neví, co byl Microsoft Flight Simulator v roce 1982. Většina uživatelů nezažila ani verzi 2000. Navíc je doba, kdy se platící zákazník současně stává dobrovolným betatesterem téhož produktu a pracuje tak pro vývojáře zcela zdarma nejlíp jak umí... To je ovšem daň dnešního IT v oblasti produkce software.

Neřešte to, že ASOBO neumí autopilota, že se ASOBO přiznala k tomu, že neumí vrtulníky (proto nejsou obsahem simulátoru - zatím), věřte tomu, že i vrtulníky časem budou - až se to programátoři naučí a pokud se to nenaučí, naučí se to někdo jiný. Jen je důležité, aby stávající SDK dalo šanci vývojářům třetích stran a doznalo značných technologických vylepšení. Ti se o zbytek simulátoru již postarají a toto se děje i v případě FS 2020! Znáte to v případech FSX, P3D, X-Plane 11. To, co stojí za .... v základu simulátoru, vyřeší produkce třetích stran. A pokud se mě ptáte, zda X-Plane díky FS 2020 je, nebo bude mrtvá záležitost jen kvůli tomu, že FS 2020 má top grafiku,tak opak je pravdou. X-Plane je technologicky ve stávající podobě (bez add-onů), jako komplexní produkt, na neporovnatelně vyšší úrovni. Austin Meyer navíc odpoví dostatečně důrazně již se svou novou verzí X-Plane 12 a věřte, že to nebude dlouho trvat. Přijede svou Teslou, třeba nakonec podepíše smlouvu s Googlem a budeme zase na "novém počátku".   

Objednejte si Microsoft Flight Simulator přímo ZDE: (SKLADEM)
Objednejte si X-Plane 11 přímo ZDE: (SKLADEM)
Objednejte si jediný skutečně IFR - GA -  letecký simulátor ELITE XTS přímo ZDE: (SKLADEM)

IMG_5224

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.