Přiznám se, že jsem po zkušenostech s titulem X-Plane 10 v případě X-Plane 11 nečekal zásadní převrat a ačkoliv se nejedná o revoluci, rozhodně se jedná o pozitivní posun série X-Plane kupředu. Obsah i zaměření simulátoru zůstává shodné, přesto znamenají dílčí inovace pro příznivce letecké simulace příjemn ou změnu, ulehčení práce a hlavně radikální zásah do celkové optimalizace a nabídky simulátoru. X-Plane 11 lze rovněž označit za nejkomplexnější simulátor pro osobní počítač již v samotném základu (bez add-onů). Nabídka simulátoru je dostatečná pro příznivce VFR, IFR ve všech ohledech.X-Plane 10 jsme testovali, optimalizovali, nastavovali a řešili. X-Plane 11 je jiný. Nabízí zcela jiné grafické uživatelské rozhraní (GUI), výrazné zjednodušení v oblasti grafické optimalizace (přímočarost, jednoduchost), znatelný posun v podpoře 64-bitového hardware. GUI je na první pohled v dílčích aspektech poněkud nepřehledné, přesto vám nastavení ovladačů, optimalizace grafiky a přizpůsobení podmínek počasí pro první let nezabere více než jen pár minut. Toto považuji za nejvýraznější změnu, kterou přivítá mnoho nových nezkušených uživatelů - virtuálních letců, kteří si chtějí X-Plane 11 užít a přitom nemají příliš zkušeností s IT.
Pokud jde o nastavení grafiky: na soudobých počítačích na bázi INTEL i7 (6600 - 7700K) s grafickými akcelerátori NVIDIA 1070/1080, nastavte výchozí detaily prakticky na max. Snižte pro začátek jen úroveň vyhlazování hran a deaktivujte REFLECTIONS. Rozhodně však aktivujte vertikální synchronizaci V-SYNC a to i v případě, že používáte k zobrazení klasickou HD, popř. 4K TV. Pokud vám vše poběží plynule, přidejte na vyhlazení hran a zkuste přidat i vyšší hodnotu položky REFLECTIONS. Tím je vše hotovo - plynulá animace 60 FPS zaručena prakticky bez zásahu do dílčího nastavení grafického chipsetu přímo ve Windows.
U joysticků nebudete mít rovněž problémy: soudobé kniply dostupné na trhu včetně plynových pák a dalších ovladačů jsou přímo podporovány. Stačí tak stisknout jen příslušné tlačítko na beranech, plynové páce, či joysticku a přiřadit potřebnou fci na daný ovladač. Totéž se týká u nastavení os. Opět hotovo. Jednoduché, snadné, rychlé a funkční. Inovace zasáhly i možnosti integrace simulátoru X-Plane do domácích kokpitů a stává se dobrou základnou pro vývojáře, kteří pracují na vlastním jednoduchém domácím simulátoru přizpůsobeném pro konkrétní typ letounu.
Trochu více možná budete v začátcích tápat v nastavení individuálních podmínek počasí (manuální režim přizpůsobení atmosférických vlivů včetně charakteru oblaků, základny oblačnosti, síly a směru větru, poryvů, či dokonce střihu větru, úrovně turbulence, ale i úrovně termických vlivů. Námraza, dohlednost, ruční nastavení, OAT, či QNH jsou nedílnou součástí. Dešťové srážky nabízejí dostatečný potenciál pro nepříznivé podmínky IMC během IFR přeletů. Po 10-minutách v novém GUI si i zde poradí méně zkušený uživatel.Pokud se nechcete v začátku babrat s nastavením počasí, prostě nastavte reálné (METAR s časovou aktualizací dle vlastního uvážení). Mapové podklady a aktuální databáze JEPESSEN, znamenají více možností IFR létání v souladu s reálnou předlohou plánování a provedení letu.
Fyzika je více přirozená v základním nastavení jak v podélné, tak i v příčné ose, včetně vyvážení. Celkové usměrnění fyziky v těchto ohledech znamená mnohem více realismu během létání na ruku. Nabídka letounů je v základu dostatečná, 3D virtuální kokpity jsou funkční a to dokonce i v případě dopravních letounů (B737 NG, B747, MD-80). K dispozici je též přímá podpora pohyblivé platformy D-BOX nabízející dostatečný potenciál pro zhotovení vlastních profilů pro danou kategorii letounů či vrtulníků. Pokud si chcete X-Plane 11 vyzkoušet, přijďte k nám a zalétejte si. Máme jej připojen i k pohyblivé platformě.
Titul doporučujeme, máme jej skladem a objednat můžete ZDE: